Az építőmérnök végzettségű alternatív zenész, Kollár-Klemencz László tánczenekara, a Kistehén fennállásának „legnagyobb” koncertjét adta október 23-án a Szabad sajtó útján. A nagy szereplésről és a kortárs költészet erejéről is beszélgettünk.

 
Kollár-Klemencz László, a Kistehén zenekar énekes-dalszerző-szövegírója, filmrendező 1966-ban született. 1991-ben a Budapesti Műszaki Egyetem Építőmérnöki Karán szerzett diplomát, tájrendező szakon. Az abban az évben alapított Andersen zenekar tagja volt. 2002-ben a Sziget Fesztivál reklámjaként népszerűvé vált Kistehén figurához (amelyet Igor Lazin rajzolt) dalt írt és fel is énekelte. A hatalmas siker után felkérést kapott egy egész album elkészítésére, ez lett a Zene a nyulaknak. 2010 januárjában a zenekar négy tagja kilépett, és megalakította az Intim Torna Illegált, de a Kistehén azóta is aktívan működik. Kollár állandó vendége a Budapest Bár projektnek is. (Németh András Péter felvétele)

– Hogy került a Kistehén a Milla-tüntetés színpadára?

– Az egyik szervező keresett meg, hogy játsszuk el az Ezt is elviszem magammal című számunkat. Megtisztelő volt a felkérés, amúgy is elmentem volna a tüntetésre, a tavalyin is ott voltam. Felemelő érzés volt ott játszani. Benne volt a levegőben, hogy itt valami végre megmozdulhat.

– Politikai kiállásnak is beillik ez a fellépés?

– Csak annyira politizálunk, amenynyire a dalszövegeink. Egy civilek által szervezett, nem politikai párt rendezvényén fellépni, egy olyan nyomorult helyzetben, mint amilyen a mostani nem politikai kiállás, hanem emberjogi. Konkrét pártpolitikai rendezvényen vagy olyanon, amely mögött hatalmi apparátus áll, nem zenélnénk. Minden zenekartag egyetértett azzal, ami a Milla-demonstráción elhangzott és a rendezvény céljával is. Emberhez méltó életet szeretnénk élni, ráadásul itt, Magyarországon. Ehhez változásra van szükség. Ahhoz meg oda kell állni. Mi is odaálltunk.

– Hogyan született a szinte himnuszszá vált, Erdős Virág író, költő által írt Ezt is elviszem magammal című dal?

– A refrénje már a fejemben volt, aztán körülbelül egy éve, az egyik Rájátszás című esten, ahol költők és zenészek egymás műveit dolgozzák át, elmondtam Erdős Virágnak, hogy mi izgat engem ebben az egy sorban. Elénekeltem neki a dalt, amiben nem voltak részletek, és ő írt egy dalszöveget, egy verset hozzá. S miután kiderült, hogy a Kistehén és az irodalom jól működik együtt, mások műveihez is írtam zenét, például Grecsó Krisztián, Borbély Szilárd, Kemény István verseihez.

– Mi alapján választja ki a megzenésítendő művet?

– Hangulat, atmoszféra, téma alapján, valamint fontos, hogy rá tudjak hangolódni a ritmusára. Vannak világok, amik közel állnak hozzám, például Kemény István Méhész című verse teljesen én vagyok. Szeretek olyan atmoszférában úszkálni, ami nem vezet az orromnál fogva, hanem rám hagyja, ússzak benne, amerre akarok. Például Szálinger Balázs világa is ilyen.

– Az Én vagyok a kistehén meg a Szájbergyerek című mulatós nótához képest a mai Kistehén-dalok jóval komolyabbak, komorabbak.

– A kettősség mindig is bennem volt és van, a bipolaritás az egyik legszebb dolog a világon. Sokféle bipolaritás létezik, ez épp a vidám-szomorú anomália. Mindkettőt szeretem, néha az egyik erősebb, néha a másik, de azt hiszem, ez a kettő mégiscsak egy. Az elvágyódás, az állandó változásra sarkalló ösztön erős bennem. Akkor érzem jól magam, ha a változás lehetősége mindig adott. Fontos a szabadság, hogy ha telítődöm, válthassak.

– Igen ismert az ön által énekelt Budapest című Cseh Tamás-dal. Miben más Cseh Tamás Budapestje, mint az öné?

– Szerintem mindkettőben az elvágyódás a motiváció. Az enyém koszosabb, durvább, nyersebb, feszültebb, tehetetlenebb, ezért agresszívebb is. Cseh Tamásé kifinomultabb, halkabb, mert a ’70-es évek Budapestje más volt. Akkor alacsonyabb volt az ingerküszöb, most nagyobbat kell kiabálni, hogy meghallják az embert.

– Mekkorát kell kiabálni a hazai alternatív zenekaroknak, hogy érvényesülni tudjanak?

– A ’90-es évek felszabadítóak voltak, virágoztak az alternatív zenekarok és a fesztiválok, ma már üzleti alapú ez is, a menedzsmentek között harcok dúlnak. Az ismert, magukat alternatívnak nevező együttesek, a belső körben lévők, úgy tudom, egy-két menedzser kezében vannak, őket játsszák a rádiók, ők a népszerűek, ezért őket hívják a fesztiválokra. Mi megmaradtunk öntörvényű szerzői zenekarnak, így aztán nem is vagyunk favorizálva. Ez is a szabadság része.

– De így, gondolom, nem lehet a Kistehénből megélni.

– Ez egy profi hobbizenekar. Ezt nem mi találtuk ki, ilyenek ma a körülmények. Bujdosó János az ország legjobb gitárosa, Jancsovics Máté a Homokhátság legjobb dobosa, és fantasztikus ember, Vajdovich Árpi pedig örökké mosolygó bőgős csillagász. Na meg Gergő, a fiam és Demeczky Benedek a jövő meghatározó zenészei lesznek, ha csinálunk olyan jövőt, amiben ki tudnak teljesedni. Szeretném hivatásomnak tekinteni a zenét, nem csak a hobbimnak. Ez olyan, mint egy kortárs színházi társulat, ugyanannyit dolgozunk, de a zene és azon belül az, amit mi csinálunk, nem kap semmiféle támogatást sehonnan. Rengeteg munkánk van benne, de a gázszámlát ebből valóban nem tudjuk befizetni.

– Akkor miből?

– ’93-ban filmrendezőként dolgoztam Varga Csaba stúdiójában, díjnyertes rövid- és animációs filmeket készítettünk. Van egy filmgyártó cégem, abból élek és próbálunk külföldön is koncertezni. Lazlo címen megjelent egy angol nyelvű, négyszámos lemezünk, Angliában nagy promóciója is volt. És készülök a két hét múlva esedékes államvizsgámra az állatorvosin. Úgy tervezem, hogy lovastanár leszek, és szeretnék majd ilyen területen dolgozni. Közben pedig zenélni.

– Lánya több Kistehén-dalban is vokálozik, fia évek óta játszik a zenekarban. Nem tipikus apa-gyermek viszony.

– Kelly Family-s érzésem szokott lenni, amikor az én dalaimat énekli a lányom, a fiam pedig, mondjuk, hangszereli. Nem tudtam a hagyományos értelemben vett „normális” apjuk lenni, de másféle élményeket nagyon is tudok adni nekik.

– November végén jelenik meg az új Kistehén-lemez. Mennyire elégedett vele?

– Másfél évig készült, ezalatt összeérett a zenekar, minden tagnak benne van a kéznyoma. Két Erdős Virág-vers lesz rajta, a többi saját szerzemény. Szerintem olyan jó lemez lett, hogy kidudorodik majd a tokból.

Erdős Virág

Ezt is elviszem magammal

Ezt is elviszem magammal, viszem magammal, ha lehet, ezt is elviszem magammal,
viszem magammal

Viszem a régen kihízott nacim, viszem a kelet-német származású macim
ezernyi véglet közül a köztest, viszem a Csokonai Vitéz Mihály Összest
ott lesz az ágyam, ahova fekszem, elviszem alvókának egy-két régi ex-em
viszem a barnát, viszem a szőkét, viszem a felhalmozott kapcsolati tőkét

Ezt is elviszem magammal, viszem magammal, ha lehet, ezt is elviszem magammal
Viszem a tutit, viszem a gagyit, viszem az otthonkában utcára tett nagyit
megannyi némán lehúzott évet, elviszem magammal a szentendrei HÉV-et
viszem a bölcsit, viszem a temetőt, viszem a csokoládébarna bőrű szeretőm
kicsit a nyarat, kicsit a telet, viszem a mindörökké-Moszkva-Moszkva teret

Ezt is elviszem magammal...

Apuka titkát, anyuka aranyát, elviszem magammal a Bácskát meg a Baranyát
viszem a Marcsit, viszem a Karcsit, elviszem Kenesétől Keszthelyig a Balcsit
viszek egy búval bevetett földet, viszem a pirosat, a fehéret, a zöldet
elviszem ezt is, elviszem azt is, viszem a jófiút, de elviszem a faszt is

Ezt is elviszem magammal...

Viszem a bankot, viszem a pálmát, elviszem minden igaz magyar ember álmát
viszek egy csontig lelakott testet, viszem, az nem kérdés, hogy Buda helyett Pestet
viszek egy szívet, viszek egy májat, viszek egy kívül-belül lakhatatlan tájat
naná hogy úgy van, ahogy azt sejted: viszek egy lassú burjánzásnak indult sejtet
viszek egy csúnyán beszopott mesét viszem a legeslegeslegutolsó esélyt
ki tudja, lesz-e búcsúzni időm, viszem a Duna-parton levetetett cipőm
mit bánom úgyis elviszem lazán, elviszem gond nélkül a hátamon a hazám
aki ma büntet az holnap lövet, viszek egy mindig vissza-visszahulló követ

Ezt is elviszem magammal…

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!