Ai Weiwei: translocation – transformation, Bécs, 21er Haus és Belvedere Múzeum
Mit keres egy kínai sárkány a Belvedere barokk kertjében, vagy egy ősi templom egy modern épület közepén? Most csak Bécsig kell utazni, hogy korunk egyik legjelentősebbnek tartott konceptuális művészének és aktivistájának műveit közvetlenül láthassuk, és választ kapjunk a fenti kérdésekre. Bár azt nem lehet mondani, hogy hat kiállított munkája teljes képet ad a főleg hazája, Kína politikáját és kormányzatát kritizáló Ai Weiwei művészetéről, a rendkívül erős installációk a mennyiségi hiányérzet ellenére is lenyűgözőek.
A 21er Haus kortárs művészeti központban egy Ming-dinasztia korában élt teakereskedő család templomát építette újra, jórészt az eredeti, 500 éves elemekből. A kockaszerű üvegtérben egészen meglepő élményt nyújt a 14 méter magas épület, aprólékos kidolgozású fa domborműveivel, amelyeket Ai Weiwei kissé „testidegen” neonszínűre festett darabokkal értelmezett újra.
A tea és a porcelán mint a kínai kultúra szerves részei a 21er Hausban elhelyezett másik két alkotásnak is központi elemei. Egészen megdöbbentő a hatalmas szőnyeg, amely távolról pihe-puha textíliának tűnik, csak közelebbről derül ki, hogy valójában 100 ezer antik porcelán teáskanna letört kiöntőjét látjuk egymásra halmozva.
A kiállítás másik helyszíne a Felső-Belvedere, amelynek barokk parkjában a kínai horoszkóp állatainak meglepő, sokszor komikus bronzszobrai mellett egy olyan alkotás is helyet kap, amely a művésztől szokatlanul az európai politikára, a menekültkrízisre reagál. A festői, minden négyzetcentijében kimódolt park mesterséges tavacskájában 1005 használt mentőmellény lebeg, és hívja fel a figyelmet a Földközi-tengerbe veszett menekültek tragédiájára.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!