Dübörög a Várkert Bazár, egymás sarkát tapodják a kulturális programok. A múlt héten is nyílt nagyszabású tárlat, amely Új világ született – Európai testvérháború 1914–18 címmel az első világháborúval foglalkozik. Hogy mi adja az aktualitást? 100 éve volt egy éve, hogy kitört a nagy háború...
A Várkert hosszan elnyúló épülete előtt nem kell sokat töprengeni, hogy hol a bejárat: a fél gyalogossávot elfoglalja a monumentális szoborcsoport a bejárat előtt. A homokzsákokon álló katonák, halódó ifjak és egy bajszos juhász(!) alkotta csoportosulás ra dikálisan idegen és eltúlzott méretű ebben a térben. Első ránézésre inkább a szocialista romantika II. világháborús szobraira emlékeztet. Még a jegypénztárig sem jutunk el, máris lánccsörgés, bakancscsattogás adja meg az alaphangot. Ha eddig nem tudtuk volna, már kitalálhatnánk, hogy a Nemzet Nagy Sokkolója, a Terror Házát megálmodó Schmidt Mária a kiállítás vezető kurátora. Különböző szimbolikus attrakciókból kifogyhatatlan a tárlat: bátran váltogatják egymást a horrorisztikus, a szürreális vagy a szimplán dögunalmas terek. A koncepció lényege, hogy a kiállítás szervezői semmit nem akarnak megmutatni a látogatónak, irtóznak még a gondolattól is, hogy bármit megmagyarázzanak a világháborúról, hogy kik harcoltak és miért, és a címben sugallt új világról sem tudunk meg semmit. A vitrinekben gondos összevisszaságban elrendezgetett tárgyak feliratok nélkül árválkodnak. Nincs egy kiírás, hogy mit keres itt egy műláb, ott egy Ferenc Józsefmellszobor, amott egy gránátos vitrin mellett egy másikban rózsafüzér és kereszt. A szabad asszociáció üli itt torát, ha valakinek már kikopott a
fejéből az I. világháború, most bizton nem tud meg semmi lényegeset róla. Bár tegyük hozzá, azt alaposan dokumentálták, hogy mely frontokon mikor nyitották meg az első bordélyt...
A falakra írt befogadhatatlan mennyiségű, hírességtől származó idézetek először úgy tűnik, mintha kiadnának valami ívet, de hamar rájövünk, hogy csak a mi földhöz ragadt, mindenben logikát kereső elménk próbál kapcsolatot keresni Napóleon és Orwell félmondatai között – előbbinek amúgy is nyilván sok mondanivalója volt az I. világháborúról. Nekünk itt – legalábbis a tárlat kurátorának vasakarata szerint – átélni kell a háború borzalmait, ezért kelünk át egy gőzölgő, füstöt hányó mocsáron. Olyan bizarr elemekbe botlunk, mint az egyik szoba sarkába állított csipkeruhás, de gázmaszkot viselő kislány, és olyan dadaista kompozíciókba, mint a ló hátán álló mentőkutya, amely párost egyébként egy stilizált vágóhídon találjuk. Az élmény fokozását az állandó, riogató hanghatások hivatottak szolgálni, időnként épp csak nem esünk ki a cipőnkből.
Tulajdonképpen olyan az egész, mint a Pelikán József gátőr által gründolt Szocialista Szellem Vasútja: színes, hangos, vásári (bazári), cserébe nem ad semmi kézzelfoghatót. A két attrakció között sok a hasonlóság, sajnálatos, hogy a helyszínben különböznek, pedig ez a történelmi kísértetkastély is jobban illene a Vidám Parkba.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!