Nem kell siratni a magyar képregény-kultúrát, bár a helyzet lehetne jobb is.
Vasárnap a 10. Budapesti Nemzetközi Képregényfesztiválon a Dürer-kertben veszi át a Korcsmáros Pál-díjat. Galla Miklós a fesztiválon a brit képregényekről tart előadást.
A leghíresebb magyar képregényalkotó Esterházy Péterrel közös képregényt tervez.

 
 

Pókember – ő a legnépszerűbb képregényfigura, az ő füzetsorozatai fogynak a legjobban itthon, mondja Tálosi András, aki ma, a 10. Budapesti Nemzetközi Képregényfesztiválon veheti át a Korcsmáros Pál-díjat, elismeréseként az általa kiadott EpicLine című, tavaly szeptembere óta havonta megjelenő – ekként egyedülálló – magyar képregénymagazinért.

A magyar mesék, mondák világát is adaptáló sorozataik (A fekete holló, Busók, Szekerce és Szemere) elsősorban a fiatalabb korosztályt (10–14 év) célozzák meg, de pl. a Gor láncai megkapta a 14-es figyelmeztető karikát. A Magyar Képregényalkotók Kulturális Egyesületét és a számos egyéni és alkalmi kiadványt jegyző 5Panels alkotói csoportot létrehozó, egyre inkább a képregényforgatókönyvírásra koncentráló Spuri művésznevű Tálosi szerint a 2005 és 2010 közti időszakra jellemző kiadási dömping mára teljesen alábbhagyott.

A szegedi képregényfesztiválon, a budapesti Hungarocomixen, a fent említett nemzetközi fesztiválon, a tavaszi és őszi börzén kívül a magyar képregénynek nincs igazán fóruma, de már a nyugati képregények sem olyan számban jelennek meg, mint korábban. Igazából az alkotók nemzedékei közt sincs folytonosság, nem beszélhetünk Zórád- vagy Korcsmáros-hatásokról, a rajzolók készségük szerint jobbára az amerikai minták alapján dolgoznak, a francia jelenlét sem számottevő. Ráadásul a szubkulturális, elsősorban férfi olvasó- és vásárlói réteg is kiöregszik, jegyzi meg Tálosi, aki éppen ennek ellenében hozta létre társaival az EpicLine magazint.

A Rév Fülöp-könyvek méltán elismert írója, Jeney Zoltán az ArtComix pályázat zsűritagjaként alapvetőnek tartja, hogy a képregényrajzok technikailag kimagaslóak legyenek, de fontos a jó sztori is. „Legyen izgalmas a képi struktúra, az, ahogyan a szerző hozzányúl a hagyományos formákhoz, ahogyan felbontja, illetve megőrzi a kockasoros szerkezetet.”

A fesztiválon mutatják be Pál Dániel Levente és a grafikus Lakatos István (lásd illusztrációinkat) közös, Az Úr Nyolcadik Kerülete című kötetét, mely reflektál az inkriminált városrésszel kapcsolatos legkülönbözőbb előítéletekre. A jelenetek írója szerint a legnagyobb probléma, hogy a képregény iránt kevésbé nyitottak a kulturális platformok, főleg az irodalom és a vizuális művészetek felületei, ritkán szerepeltetik a kilencedik művészet alkotásait.

A Pécsi Stop portálon saját képregényrovatot vezető, több animációs klipet és a Rockmaraton spotjait jegyző Gróf Balázs ugyanakkor pozitívumnak tartja, hogy országos hírportálon önálló rovattá vált a Napirajz. „Könnyen és gyorsan befogadható, közérthető, közérdekű témájú, ezért rendkívül népszerű, sokan nem is tudják, hogy éppen képregényt böngésznek, amikor rákattintanak. Szándékolt kidolgozatlansága ellenére művészileg komplex” – utal a műfaj közönségtoborzó erejére a hippikultúrát állatszereplőkkel képregényesítő Robert Crumbért lelkesedő Gróf.

Galla Miklós előadását is meghallgathatják a brit képregényekről, ha ma kilátogatnak a 10. Budapesti Nemzetközi Képregényfesztiválra a városligeti Dürer-kertbe. Átadják a Korcsmáros Pál- és Alfabéta-díjakat, az ArtComix pályázat eredményhirdetésére is most kerül sor. Az óriási börzei kínálatból számos kiadványt itt szerezhetünk be elsőként (Batman, Pókember, Lucky Luke, Pif és Hercules legújabb számai, Kiler Kaller, Lőrinc L. László: A föld alatti piramis, Zórád Ernő: A néma revolverek városa); a francia illusztrátor, a webképregényes Boulet mellett svájci, román, lengyel, olasz alkotók mutatkoznak be a hazai résztvevők mellett.

A képregény ritkán jár egyedül
Komoly magyar részvétellel (Baranyai András, Csordás Dániel, Felvidéki Miklós, Fritz Zoltán, Gróf Balázs, Lanczinger Mátyás, Stark Attila és Vidák Zsolt) Pécs után Budapesten két helyszínen, megosztva látható a nemzetközi képregény-vándorkiállítás, a ComiXconnection. A szerb, horvát, szlovén és román alkotók közül ismerős lehet a magyarul, kiadványokban is megjelent Alexandru Ciubotariu és Aleksandar Zograf neve. A tárlat a kArtonban május 30-ig, a Müsziben június 5-ig látogatható.

Címkék: fesztiválok, művész

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!