Szorít az aranycipő, lemerült a kis BMW, megharap a (csillám)póni – hazánkban is léteznek olyan gyerekek, akiknek hasonló problémái vannak. Ők azok a szerencsés jövevények, akiket már a szülőszobában Londonból rendelt óriás Teddy Bear köszönt, és akik ezen a napon évről évre „emelik a tétet” a partikon.
A gyermekek számára teremtett luxustermékek és -szolgáltatások piaca Magyarországon is egyre bővül, alkalmazkodva az igényekhez. A terület ismerői egyetértenek abban, hogy a válság a felső tízezer fogyasztási szokásait nem változtatta meg, ezért lehet, hogy az általunk megkérdezett kereskedők és szolgáltatók újabb és újabb elképesztő költésekről számolnak be a gyerekluxus világában, hozzátéve azt, hogy a legkomolyabb rongyrázás nem a leggazdagabbak jellemzője, hanem azoké, akik annak akarnak látszani.
A horribilis összegeket is elérő újszülött-kelengye (itthon is vásárolható egy millióba kerülő bababundakabát) valamint a lakberendező által megálmodott, olasz bútorokkal és egyedi falfestéssel megkomponált gyerekszoba a liberális minimum. De az sem mindegy, hogy a szülőkön kívül ki és milyen nyelven gügyög a babának. Nálunk is egyre nagyobb az igény a tökéletes angolsággal beszélő bébiszitterekre, de vannak olyanok is, akik azt szeretnék, ha gyermekük németül, olaszul vagy egyéb nyelveken társalogna a nörszével. „A nyelvtudás mellett egyre fontosabb kritérium egy dadus kiválasztásánál, hogy az illető csinos és ápolt legyen, mivel sokszor igénylik a családok, hogy a partikra is elkísérje őket az alkalmazott” – mondja Szécsényi Violetta, az InterAuPair ügynökség vezetője. Ők csak alaposan leellenőrzött, érettségizett és a saját képzésükön részt vett lányokat közvetítenek ki, akik a felkészülés négy hónapjában azt is megtanulják például, hogy hogyan táplálják egészségesen a kicsiket.
Az alapelvárások mellett természetesen egyéni igények is felmerülnek, ennek legszélsőségesebb esete az volt, amikor azt kérte a család, hogy 20-22 éves diplomás(!) lányt keressenek számukra. A bébiszitterek óradíja nagyon változó, az induló 1200 forintos ár nem is tűnik soknak, egy idegen nyelven beszélő dadus viszont már 2500 forintot is elkérhet óránként. A határ persze itt is a csillagos ég – ahogyan az egyéb szolgáltatások esetében is.
A bérből-fizetésből élők számára például elképesztő pazarlásnak tűnik 150 ezer forintot költeni egy gyerekzsúrra, a Szülinapibohócnál azonban nemritkán kérik az ennyibe kerülő „Álom-szülinap luxuskivitelben” particsomagot. Az az ünnepelt, akinek a szülei ezt a variációt választják, kis barátaival limuzinnal érkezhet a buli helyszínére, Darth Vaderrel lézerkardozhat és csillámtetoválást is kérhet a karjára. „Igény szerint bővíthetők a csomagok pónisimogatással, vizenjáró óriáslabdával, akárhány emeletes tortával – meséli Galagonya bohóc, a cég vezetője. – Előfordult már nálunk 300 ezer forintért rendezett zsúr is arcfestéssel és tűzzsonglőrrel.” A rendezvényszervező bohóc saját érdekei ellen dolgozva el szokta mondani a szülőknek, hogy azért gondolkozzanak el azon, ha most ilyen sok patront eldurrantanak, mit fognak kitalálni a következő szülinapra. De valószínűleg nem kell félteni a klienseket: a főzőiskolában rendezett bulitól a már-már közönségesnek számító lézercsatán át a Barátok közt szereplőinek meghívásáig színes a paletta.
Az ajándékok tekintetében is folyamatosan emelhető a tét. A luxusautókat gyártó cégek szortimentjébe tartozó gyerekváltozatoknál mondjuk egyik évben pedálos, másik évben elektromos kisautó vásárolható a kisfiúknak. A BMW például nálunk is forgalmazza a junior 3-as Cabriót, 60 illetve 103 ezer forintért. Elhanyagolható a költség ahhoz képest, hogy milyen menő lehet a gyerekünk, amikor kiinteget belőle a homokozóban babráló pajtásainak.
A kislányok vágyai között inkább egy Daalarna-ruha szerepel. Benes Anita divattervező alkalmi ruhái igazi státuszszimbólumnak számítanak a jómódú kishölgyek világában. A 2-300 ezer forintot kóstáló darabokból például szinte mindenkinek van abban a magániskolában, ahova Ilona nagyobbik gyereke jár. „Bár többet is megengedhetnénk magunknak, de nem tesszük, mert fölösleges. Az én lányom egyébként a legolcsóbb divatmárkákat hordja hétköznap” – meséli az anyuka, akinek a még önkormányzati iskolába járó kisebbik gyereke viszont teljesen be van zsongva a nagy márkáktól, Keni-vágja a Guccit és a Versacét, egyelőre csak hamisítványokkal „szúrják ki a szemét” a szülei. Azoknak, akinek a szülei ilyen szőrösszívűek, talán érdemes egyenesen a Mikulásnál próbálkozni. No, nem a félrecsúszott vattaszakállúnál, hanem az igazinál Lappföldön, mondjuk egy kétnapos rénszarvasszánozós, manógyáras, husky kutyás út keretében, amelyet potom 200 ezer forintért (per fő) kínál egy hazai utazási iroda. Na, ott, a Mikulásnál, talán már lehet valami igazán nagyot kérni.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!