A diszkrimináció már a parkolásnál elkezdődik. Hibrid autók jobbra a VIP-zóna felé, mindenki más balra, egy bő S-bahn megállónyira. Komolyan elszégyelltük magunkat, hogy egy hagyományos dízelszörnnyel érkeztünk, ami itt, Frankfurtban a Nemzetközi Autószalon ideje alatt egyenlő a gonosszal.

A jövő a dízelhibrideké

- – Kép 1/8

A vásár területére bejutva kissé zavarba jön az egyszerű magyar újságíró. Itt egy-egy csarnok akkora, mint a mi Hungexpónk teljes területe, közöttük pedig akár fél órát is gyalogolhatunk. A frankfurti autószalon egyébként nem meglepő módon, elsősorban a német óriásokról szól, amelyek egymást túllicitálva mutatják be, mit is jelent nekik az autózás. Az Audi ultramodern kavicsépületében helyet kapott egy tesztpálya is, ahol elektromos A6 és A7 modellekkel mehetünk egy kört. A Mercedes gigantikus háromszintes csarnokot tölt meg, ahol önmagában el lehetne tölteni egy egész napot, de nem tehetjük, hiszen még több tucat márka vár megszámlálhatatlanul sok újdonsággal. Azért a vadonatúj B-osztályt alaposan szemügyre vesszük. Ez lesz az első Magyarországon is gyártott Mercedes-modell, itt kinn pedig már két napja kapható. Ki is állítottak vagy egy tucatot, közte rendőrautót, taxit és tanulóautót is. Szerencsére ahhoz, hogy bejárjunk minden helyszínt, segítenek a mozgójárdák és az alternatív hajtású ingyentaxik is, amelyek jól szimbolizálják, miről is szól az idei szalon: mi lesz a benzin alternatívája? A cél, hogy megszabaduljunk a kőolajfüggőségtől, ami kétségtelenül hangzatos szlogen.

Két feltűnően csinos hölgy magabiztos mosollyal mutogatja, hogy a jövő a dízelhibrideké. Ha mindez nem lenne elég, PR-menedzserek garmadája áll ugrásra készen, tonnányi bizonyítékkal, hogy alá is támasszák az igazukat. És ez csak a Peugeot standja. Ugyanis ahány gyártó, annyi vízió a jövő közlekedésének megoldására. Az egyik vezető irányzat az elektromos autózás, a Volkswagen például 2013-tól szériagyártásban kínálja majd a Golf elektromos E-motion változatát. Ezt már most ki lehetett próbálni, különlegessége az imitált motorhang, ami a gyalogosoknak szól: nehogy a néma jármű elé sétáljanak. Nem kell azonban addig várnunk, már hazánkban is kapható a Mitsubishi–PSA közös 100%-ig elektromos autója, ami kicsi, viccesen néz ki és 10 millió forintért lehet a miénk. Az Opel az Amperával villog, amit elektromos autóként reklámoznak, valójában azonban inkább egy nagyon nagy akkumulátorral fölszerelt hibrid, amivel 60 kilométert tehetünk meg tisztán elektromos üzemben.

A luxus-VW, vagyis az Audi még eredetibb ötlettel állt elő. Tengerre telepített, saját szélerőművekkel megtermelt elektromosságból metángázt állít elő, ez hajtja majd a 2013-ban bemutatkozó A3 TCNG-t. Az ő víziójukban megmaradnak a benzinkutak és a tankolás élménye, az autók pedig a mai modellekhez képest negyedannyi CO²-t bocsátanak ki.

A standokon hemzsegő hoszteszlányok a vártnál is felkészültebbek, nehéz őket zavarba hozni. Jólesik, hogy a Bentley-standon végtelenül kedves lány tökéletes angolsággal magyarázza el az autó minden funkcióját, és engedi, hogy végigtapogassuk a műszerfalat.

Bár a luxusmárkák továbbra sem a spórolásról szólnak, rengeteg érdekes ötlettel találkoztunk. Kompromisszummentes megoldás nincs, ígéretes próbálkozások annál inkább, de egyelőre minden rendszernek megvan a maga hátránya. Néhány évig, mi még azt gyanítjuk, marad a kőolajuralom, de lassan kezd megtörni az egyeduralma. Útkeresés van, kérem, gőzerővel.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!