A Super Bowl – a profi amerikaifutball-liga – döntője népünnepély és globális médiaesemény az Államokban. A közvetítést százmillióan nézik élőben, a műsor alatt a legdrágább a reklámtarifa, a félidőben ráadásul egy sztár (vagy több) produkciója látható és hallható (az utóbbi években Bruno Mars, a Red Hot Chili Peppers, Beyoncé, Katy Perry stb. adott koncertet). 2017. február 5-e emlékezetes napként vonul be a popkultúra történetébe. Az 51. Super Bowl döntőjében ugyanis Lady Gaga lépett fel.

 
 


Természetesen óriási várakozás előzte meg a produkciót, ugyanakkor Gaga köztudottan kiszámíthatatlan alkotó. Minden előzetes találgatásra rácáfolva, nem arra használta fel a show-t, hogy beszóljon Trumpnak (hacsak a kezdő dal nem számít annak), vagy ismét kiálljon a női és a kisebbségi jogokért, de még csak nem is arra, hogy népszerűsítse tavaly ősszel megjelent Joanne című albumát.


A show az eddigi életművet
állította fókuszba.


Az esemény jelentőségét az is mutatja, hogy azonnal megoszlanak róla a vélemények. Még ha némelyiket nem is érdemes figyelembe venni, akkor is megfontolandó, hogy egyes médiumokban „sátánista rituáléról” írnak (a tüzek miatt? ugyan már!), míg persze akad példa higgadt mérlegelésre is.

Több helyen úgy látják, Lady Gaga a show-val arra emlékeztette Amerikát: ő egy sztár. Az utóbbi tekinthető megalapozottabb és alátámasztható véleménynek.

Nézzük nagy vonalakban, mi is történt.

Először is, Gaga – példátlan módon – belekalkulálta a show-ba a houstoni aréna légterét. A nyitó dal után leereszkedett a díszletre, majd a Poker Face című dal végén a színpadon landolt. A fények szintén bepásztázták a felső horizontot, például a nyitó dal közben 300 drón fénye rajzolta ki az amerikai zászlót.


A légtér ilyen jellegű kihasználása
más arénaképet és koncertfelfogást feltételez.



A látványt nem egy pontra redukálja, hanem a lelátó felépítésének megfelelően különböző nézőpontokba helyezi, ily módon a nézőtér többcentrumú perspektíváját átviszi a produkcióba.

Másrészt, Gaga nagyon ügyesen játszotta ki a cenzúrát. A nyitányban Irving Berlin God Bless America című szerzeményének és Woody Guthrie This Land is Your Land című hazafias dalának egyvelege csendült fel. Talán fölösleges túlmagyarázni: Berlin bevándorló volt, Guthrie dalát pedig előszeretettel éneklik a Trump elleni tüntetéseken. Gaga tehát a zenén keresztül utalt a politikai kontextusra, és ez kommentár nélkül is működött; aztán a show kezdete azonnal fel is függesztette ezt a kontextust, Gaga a peremről belevetette magát a buliba.

Mindemellett a lényeg a koreográfiában bontakozott ki.


A 13 és fél perces akció
egy 100 perces Lady Gaga-show
kicsinyített másaként működött.


Olyan kicsinyítő tükörként, amely oda-vissza bemutatta és részben klasszikusként kezelte a Gaga-életmű rétegeit. A Poker Face után a Born This Way és a Telephone (most Beyoncé nélkül) dinamizálta a karrier fontosabb állomásait, a Just Dance felpörgette a show-t, majd a Million Reasons (a Joanne egyedüli dalaként) lelassította: ez volt az elmaradhatatlan szólózongorás rész, a finálé pedig nyilvánvalóvá tette az önprezentációt: a Bad Romance zárta a produkciót.

Mindezt számos kitűnő megoldás egészítette ki, a színpadképtől kezdve a jelmezeken át a gesztusokig és a multimediális technikáig.

A lassú résznél (Million Reasons) például a zongoraemelvényt körülölelő, a közönséget mozgósító fényáradat felülnézetből szép látványt nyújtott, úgy festett, mint egy ideghálózat. A visszacsatolások innen nézve nem pusztán megahatásként értékelhetőek, de a popkultúra létmódjára utalva nyilvánvalóvá tették, hogy a popikon az Artpopot követő intermezzo után, a kreativitás sivatagát megjárva visszatért. Egyrészt újra itt van; másrészt visszatért saját múltjához, hogy előkészítse a jövőt.

Beindult a gépezet, most már adott a figyelem, következhet Lady Gaga aktuális világ körüli turnéja (a hurok után az egyenes, amely a Million Reasonsből bomlik ki).

Professzionális praxis.

A Metallicával lép színpadra Lady Gaga a február 12-i, vasárnapi 59. Grammy-díjátadó gálán a Los Angeles-i Staples Centerben. 





A fotó forrása: Profimedia

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!