Pedro Almodóvar a producere Damián Szifrón nagysikerű fekete komédiájának, és már a kezdő jelenetben visszaköszön legutóbbi filmje, a Szeretők, utazók repülőgép-jelenete, még a színészek is egyeznek – ámde a tanítvány sötétebb, pusztítóbb úton jár, mint a mester.

Míg Almodóvar figurái rendre irtóztató titkokat rejtegetnek, Szifrónnál minden indulat a felszínen tombol; nem kifinomult lelki terrorral gyötrik, hanem cafatokra tépik egymást a szereplők. Hamar rá lehet érezni a stílusára: ha kést mutat, azzal ölni is fognak. Figurái kezében minden potenciális fegyver, legyen az esküvői torta vagy biztonsági öv.

Hat epizódból álló filmantológiájáról eszünkbe juthat Joel Schumacher klasszikusa is, az Összeomlás. A mindennapi bosszúságokat – mint a hivatalnokok packázását vagy az előttünk direkt befékező autóst – általában tűrjük, nyeljük, legfeljebb a fogunk közt sziszegünk. De cseppenként is betelik egyszer a pohár, és végül egyetlen szerencsétlen reakció, tett vagy találkozás is kihozhatja a legmulyább emberből a darabolós gyilkost. Szifrón jól érzi az ilyen helyzetek (inkább morbid, mint vicces) abszurditását és pillangóhatásszerű működését, és hatszor is felépíti a tökéletes elmebajt, ahonnan már nincs visszaút a normalitásba. Szereplői azonban korántsem ártatlan áldozatok, a bokszhoz mindig legalább ketten kellenek.

------------------

Címkék: filmvilág, filmkritika

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!