Amikor egy társadalmi, politikai vagy éppen civil szervezet képviselőt, jelöltet, vezetőt választ, gyakran véletlenek döntenek. Pedig a kiválasztás tudományos módszerekkel is történhet. Az amerikai zeneipar menedzserei is gondos mérlegelést követően választják ki a leendő sztárokat, akiket divattanácsadók, kommunikációs szakemberek segítségével formálnak olyanná, amilyennek azután mi látjuk őket. A siker nagyon valószínű.
Aczél Petra Új retorika című könyve egész fejezetet szentel annak, miként lehet megtalálni, majd megformálni az „ideális” szóvivőt, jelöltet. Ha ezt nem tesszük, és valakinek a meglévő tulajdonságaiban bízunk, akkor „rögzített jelöltet” választunk – ilyenkor nagy a sikertelenség kockázata.
Ha teljesen új jelöltet találunk, a társadalmi (vagy célcsoport) igényeknek megfelelően formálhatjuk, lénye ugyanakkor virtuális (ilyenek részben a „kitalált”, súlytalan popsztárok). Nem egyszerű a feladat, de jó szakemberek segítségével lehet a sötét lóból Pegazus.
Ha már szűk körben, de ismert a jelöltünk, tovább kell formálni. Nézzük sorban, milyen lehetőségek vannak erre. Először is a közvélemény igényeit kutatással meg kell ismernünk. Tudnunk kell, milyen legyen az ideális jelölt (családszerető vagy vagány, extravagáns stb.). Ezt követően a jelöltet lehetőség szerint a többségi (vagy a célcsoportnak megfelelő) elvárásokhoz kell igazítani. Ezután jöhet a nyilvános szereplés kisebb közönség, úgynevezett fókuszcsoport előtt. Az összehívott tömeg összetétele tükrözi a célcsoport rétegződését. Ők pontozzák a jelölt öltözködését, a beszédét, a testtartását. Ezeket addig kell javítani, amíg jó lesz az eredmény. A finomítás kiterjedhet a jelölt általános verbális megnyilvánulásain túl a mozgására, a fizikai karakterére (lehet, hogy hizlalni kell egy kicsit stb.), a köszönésére, a közönség beszólásaira való gesztusnyelvi reagálásra. Utána jöhetnek a kommunikációs trénerek. Ők felkészítik a nehezebb szituációkra, arra, mit kell csinálni, ha hibásan fogalmazott, ha a tömeg ellenséges, ha a tévés műsorvezető keménykedik.
Amikor a jelölt már átalakult, meg kell találni a stílusához legjobban illeszkedő beszédírót (vagy előkészítő munkatársat), és már következhetnek is a sajtótájékoztatók meg a nyilvános tévés interjúk.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!