Nem sikerült Friderikusz Sándornak megegyeznie az RTL Klub vezetőségével arról, hogy a két szombat esti tehetségkutató show-t ne egy időben sugározzák – tudta meg a Vasárnapi Hírek. A TV2 kis mértékben változtatni fog a műsoridőn: a Megasztár fél órával hamarabb kezdődik. Az RTL Klub pedig győztesként éli meg a helyzetet.

 

 

Szombat esténként több mint hárommillió ember választja a két legnagyobb kereskedelmi csatornán egy időben futó tehetségkutató, zenés műsorokat. A nézettségi versenyt általában az RTL Klub nyeri, az X-Faktort átlagosan 1,8 millióan nézik, a Megasztárt kb. 200 ezerrel kevesebben. A „faktoros tábor” lemaradt Friderikusz Sándor múlt heti élő adásban – látszólag rögtönözve – előadott ötletéről, hogy a két tehetségkutató műsort ne egy időben sugározzák. Úgy tudjuk: a TV2-t váratlanul érte Friderikusz „nézőbarát” javaslata, amihez azóta már több tízezren csatlakoztak. A felmérések szerint október 2-án a TV2 megverte legnagyobb vetélytársát a 19 és 23 óra közti idősávban. Ám tény: az X-Faktor idején többen nézik az RTL Klubot, viszont reklám alatt azonnal a Megasztárra kapcsolnak, tehát az RTL reklámjainak nézettsége jóval alacsonyabb, így a hirdető cégeknek is érdeke lehet a helyzet megoldása. Hiszen, ha nem egy időben menne a két műsor, akkor több nézőt és több szavazatot remélhetnének a csatornák – vélik a laikusok. Nem igaz, hogy az RTL Klub reklámbevételei megcsappantak – nyilatkozta lapunknak Kolosi Péter, a csatorna programigazgatója. Ha a TV2-nek nem felel meg az a nap vagy műsoridő, ahol a Megasztár fut, akkor tegyék, ahova akarják, ez nem érinti az RTL Klubot – hangsúlyozta, és hozzátette: ezt Friderikusznak is megmondta pénteki telefonbeszélgetésük alkalmával. A két tehetségkutató műsor esetében is a TV2 volt az, amelyik rá akart licitálni az RTL-re, mivel az X-Faktor kezdési időpontját hamarabb hozták nyilvánosságra, majd a TV2 bejelentette, hogy a Megasztár is ugyanakkor lesz, mindez a saját döntésük volt. Az X-Faktort eddig mindig többen választották, és az RTL Klubnak az esti órákban a hét minden napján nagyobb a nézettsége, mint a TV2-nek – magyarázta Kolosi. Kiss Péter, a TV2 programigazgatója a VH-nak szűkszavúan úgy fogalmazott: figyelembe veszik a nézői igényeket, ezért ezen a héten is korábban, 19 órakor kezdődik a Megasztár. Friderikusz Sándor pénteki megkeresésünkre csupán annyit mondott: nem óhajt nyilatkozni, mert nem ér rá. A piac diktál, aminek természetéből fakadóan párhuzamosan és egyidőben mennek a televízió- és rádióműsorok, így a szappanoperák, a reggeli műsorok és a tehetségkutatók is. Ezzel egyetért Geszti Péter, az X-Faktor egyik zsűritagja is, aki úgy véli: a kereskedelmi adók fejlesztései és műsorötletei egyszerre szoktak a képernyőre kerülni, ebben semmi furcsaság nincs. – Olyan ez, mint a konkurens autógyárak új modelljei, azokat is sokszor egyszerre dobják piacra, ráadásul hasonlítanak is egymásra. A televíziózás üzleti befektetés, nem pedig kulturális misszió. A zenés tehetségkutatók és a valóságshow-k hozzák a nézettséget, ezért természetes, hogy mindkét nagy adó (és néhány kisebb is) ezt vetíti. Nem árt tudni: az ilyen jellegű műsorokban a műsorvezető helyett – 1-2 kivételtől eltekintve – a formátum számít, ami a legtöbb esetben nem magyar találmány, hanem külföldről vásárolt licenc, amit a magyar közönséghez igazítanak. Azért is vállaltam el a felkérést, mert jövőre újra az egyik legkedveltebb tevékenységemnek, a zenélésnek szentelem az időt. Már öt éve tervezek egy jó kedvű, eleven zenekart, s ehhez jól jön, ha a popzene közelében vagyok. Sebők János könnyűzenei szakíró szerint Friderikusz a „nép barátjaként” szólalt meg, ami egy remek PR-fogás volt, ám a vége az lehet, hogy a TV2-nek „meg kell hajtania a fejét”. Sebők szerint a kereskedelmi tévék a társadalmi változások leképezéseit adják, a zene könnyen megfogja a nézőket, hiszen ahhoz „mindenki ért”, s mivel nálunk a közszolgálati csatorna gyenge, a kis kábeltévék pedig nem érhetők el országosan, így marad a két nagy kereskedelmi adó. Az a műsor kerül képernyőre, ami profitot hoz, az élménykultúra dívik az értékkultúra helyett. A célcsoport a „roncstársadalom”, amely örömmel nézi a magához hasonló sorsú, átlagemberek fel- vagy éppen lecsúszását. A tömegkultúrán belüli „trashkultúra” a legszegényebb rétegeket vonzza. Ők ámulattal nézik, ahogy ismertséget lehet szerezni akár munka és tehetség nélkül is. Ám ezek nem
Hamupipőke-sztorik, hanem inkább a rút kiskacsáké, amik véres, társadalmi drámába is fordulhatnak. Erre itthon és külföldön is akadt már példa. Ehhez persze a csatornák egyéb bulvárműsorai mindent meg is tesznek, sőt, rá is erősítenek a sokkhatásra: felkapják, használják, majd eldobják a friss celebeket. Eszközök csupán, akiket be- és feláldoznak a nézettségért folytatott ádáz küzdelemben.

A 39. héten az RTL Klub közönségaránya (SHR%) főműsoridőben (18.30-22.59, TV2 számítás) 28,5 százalék volt a 18-49 éves korcsoportban, szemben a TV2 24,9 százalékával. Így a különbség kissé csökkent a két kereskedelmi adó között, ugyanis a piacvezető csatorna a megelőző hetet 29,2 százalékkal zárta, a TV2 pedig 24,2-vel. A különbség csökkenése akkor is igaz, ha – az RTL Klub módszerét követve – 19 órától számítjuk a főműsoridőt: ekkor a 28,7 százalék áll a 24,3 százalék ellenében, szemben a 38. heti 29,4 és a 23,8 százalékokkal. Nem veszélyeztette viszont semmi az X-Faktor első helyét a 18-49-es korosztályban. Az RTL Klub tehetségkutatója a teljes lakosságot tekintve 1 843 940 fős nézettséget ért el, a 18-49 korosztályban pedig 868 148-at. A Megasztárt 1 658 514 fő nézte, a 18-49-es korcsoportban 679 986 főt érdekelt átlagosan, ami elég jelentős különbség a konkurenshez képest. A Megasztár jóval hosszabb, mint az X-Faktor, ami tegnaptól kezdve szintén élőben megy. Amerikában a Got Talent című tehetségkutatót hét közben adják. Angliában törvényi szabályozás van arról, hogy nem lehet egyidőben azonos műfajú műsorokat vetíteni.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!