Mészáros László–Lőrincz Andrea: Hófehérke, Papp László Budapest Sportaréna, május 27

 

Nincs igazi sztárdömping, nincsenek nagy show-elemek, bombasztikus effektek, hatalmas tánckar. Mindössze egy óriáskivetítő hatásos, szellemes videomontázsai és háttérképei teremtik az atmoszférát, adják a „díszletet”, s előtte néhány tehetséges színész-énekes jeleníti meg az egyik legismertebb, legalapvetőbb mesét. Amely mesébe itt most alaposan belenyúlnak. A herceg nem betetőzésként nyeri el a mese végén a szépséges királylányt, a bizonyos életet lehelő csókig már túl vannak idillen, házasságon, néhány befizetetlen villanyszámlán és kapcsolati válságon. Más Grimm-mesék és kulttörténetek is beidéződnek, a Piroska és a farkastól a Csillagok háborúján át a Hamletig.

Nem szokatlan a kanonikus mesék modernizálása, árnyaltabbá és ironikusabbá tétele. Hogy mit szólnak mindehhez a gyerekpszichológusok és meseterapeuták, és hogy gyermeklélektanilag helyeselhető-e, hogy például a gonosz gonoszságát megértjük, az életre keltő lovag nimbuszát megtépázzuk, azt persze nem tudom. Ám azzal, hogy a címszereplőhöz (Katona Klaudia), a pozitív értékek és magának a jónak megtestesítőjéhez okosan nem nyúlnak, talán biztosítja, hogy ne okozzon mindez fennakadást a gyereklelkekben. És legalább a többi korosztály is jól szórakozik.

Mindemellett itt most a minőség az irányadó. Épp ezért meglepő néhány vállaltan erőltetett nyelvi poén. Főként szegény Tükörnek jut belőlük. Nem tudom, akad-e színész, akinek jól állna ez az idegesítő figura, Andrádi Zsanettnek mindenesetre nem. Nem bohóc alkat. Hangjával azonban jócskán kárpótol.

Annál inkább jól áll a herceget formáló Solti Ádámnak a karakterének megszavazott irónia. Persze ezzel megint csak a férfi húzza a rövidebbet: jól elbánnak álmaink hercegével. Optimizmusra az ad okot, hogy itt e hiú, öntelt macsó legalább képes átlépni saját árnyékán.

Máshol magára az alakítóra reflektálnak ironikusan. Lagzi Lajcsi bányatulajdonos lesz, a pénz megszállottja, aki munkásait hajtja, és nem tűri a dáridót. Az Arénát betöltő nép mindenesetre az ő mulatós nótájára pezsdül igazán. Legkiemelkedőbb mégis Peller Mariann erőteljes gonosz mostohája és Faragó András lázadó Vadásza

Kérdés persze, méregdrága jegyű, stadionokat megtöltő szuperprodukciótól jogos kívánalom-e, hogy valódi show-val kápráztasson, hogy tátva maradjon a szánk. Most mindenesetre nem show, igazi színház teremtődik, kicsit nagyobb térben, mint az szokásos.

Az országos turné következő állomásai: június 1., Pécs; június 2., Debrecen; június 8., Kaposvár

Címkék: kritika

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!