Magyar kutyák nagy napja. - Mundruczó Kornél Fehér isten című filmje nyerte a 67. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál Un Certain Regard (egy bizonyos nézőpont) szekciójának fődíját, valamint a Palm Dog-díjat is bezsebelte a filmben játszó kutya testvérpár, az elismerést a legjobb (színészi) teljesítményt nyújtó eb kapja. Mundruczónak ez az alkotása az ötödik, amelyet a világ egyik legrangosabb nemzetközi filmfesztivál programjába beválogattak. Életműdíjjal ismerték el Zsigmond Vilmos Oscar-díjas magyar operatőr munkásságát péntek este.
Míg a színész Ryan Gosling első rendezését, a Lost Rivert kifütyülték, Mundruczó Kornél 6. nagyjátékfilmjéről, a Fehér istenről áradoztak a lapok: a Variety „felemelő, technikailag mesteri” alkotásnak nevezte, a The New York Times pedig „bátor, szépséges történetnek”. A fesztivál művészeti vezetője Jack London szellemiségéhez hasonlította az alkotást, amely azzal a rekorddal büszkélkedhet, hogy ennyi kutya még egy filmben sem szerepelt. A hazai mozik június 12-től vetítik.
Két másik magyar alkotó is részt vett a filmfesztiválon: Szőcs Petra rendezése, A kivégzés a legjobb cannes-i rövidfilmet illető Arany Pálmáért indult. A 14 perces alkotásban egy testvérpár újra és újra eljátssza a Ceauşescu házaspár kivégzését, miközben szüleik házassága széthullik. Provincia című diplomafilmjével Kárpáti György Mór a Cinéfondation szekcióban mutatkozott be tizenöt másik fiatal alkotóval, akik egyetemistaként tanulják a szakma csínját-bínját. A Színművészeti Egyetem hallgatójának 21 perces alkotása egy áruszállító sofőrről szól, akinek autója lerobban egy vidéki állomáson, s egy ókori római település régészeti ásatására kerül.
A Grace – Monaco csillaga bemutatójával indult az idei filmfesztivál, és bár Nicole Kidman játékát többen dicsérték, Olivier Dahan rendező Grace Kelly életéről szóló filmje felbosszantotta a kritikusokat, valamint a Grimaldi uralkodóházat is.
A cannes-i vörös szőnyeg idei legfeltűnőbb jelensége a 79 éves Sophia Loren volt: strasszoktól ragyogó, mélyen dekoltált, krémszínű nagyestélyiben érkezett a belga Dardenne-fivérek Két nap, egy éjszaka című filmjének bemutatójára. Ováció fogadta a film főszerepét játszó Marion Cotillard-t is, akit a legjobb színésznő díjára esélyesként emlegettek – akárcsak Julianne Moore-t, aki David Cronenberg Térkép a csillagokhoz című drámájában egy limuzinban szeretkezett a jóval fiatalabb (és a legjobb színészként rebesgetett) Robert Pattinsonnal. Dardenne-ék már harmadszorra nyerhetnének Cannes-ban, ám az egyetlen Arany Pálma-díjas rendezőnő, Jane Campion vezette zsűri számos legendás alkotó között őrlődhetett: Jean-Luc Godard, Ken Loach vagy Mike Leigh. A francia újhullám vezéralakja, a ma 83 éves Godard nem ment el a Riviérára – „eleget jártam Cannes- ban” –, filmje, a Búcsú a nyelvtől bemutatója előtt hosszú sor kígyózott. A rendezőmatuzsálem legkomolyabb trónkövetelője a 25 éves, öt éve már a legjobb elsőfilmesnek választott kanadai rendező, Xavier Dolan volt.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!
A török Nuri Bilge Ceylan több mint háromórás műve, a Téli álom kapta a legjobb filmnek járó Arany Pálmát a 67. cannes-i filmfesztiválon szombat este, a zsűri Nagydíjával pedig Alice Rohrwacher olasz rendező Le meraviglie című alkotását tüntették ki a ceremónián, amelyen olyan filmcsillagok működtek közre, mint Sophia Loren, Monica Bellucci, Quentin Tarantino, Uma Thurman, Adrien Brody, Paz Vega és Daniel Brühl.
(MTI)