Fantomszál
Hiába az Oscar-díj-jelölések hype-ja, a hazai mozilátogatók láthatóan nem szavaztak bizalmat Paul Thomas Anderson rendező (Vérző olaj, Beépített hiba, Magnólia) új filmjének – a bemutató után pár nappal egy frekventált filmszínház százfős nézőterén egyedül ültem a teremben. Talán, ha elnyeri a díjakat, nagyobb figyelem övezi majd a forgatókönyvet is és az operatőri munkát is jegyző PTA romantikus drámáját, mely az erre fogékonyaknak szédületes enteriőrök és kosztümök látványát nyújtja – nem is beszélve a színészi alakításokról. A színészi mesterségtől visszavonulásra kész Daniel Day-Lewis alakította Reynold Woodcock az ’50-es évek Londonjának ruhakészítő mestere, egy úrihölgy-szabóművész, aki a kreativitásához szükséges idegállapot megtartását a teljes érzelmi befalazottságban és a mindenki fölött állóság gőgjében látja biztosítottnak.
E különállásban és távolságtartásban a vele élő nővére, Cyril (Lesley Manville) segíti, ő az egyetlen személy, aki befolyással, sőt zsarnoki hatalommal bír öccse felett.
Mindaddig, míg meg nem jelenik egy „játszótársnak”, ad hoc szeretőnek magukhoz vett fiatal lány, Alma (Vicky Krieps), aki szerelmes az éltes kora ellenére is mindegyre az anyját lázálmodó divatművészbe, és a saját érzelmi igényei szerint alakítja át hármuk mindennapjait.
Ennek az átalakítási igénynek, majd átalakulásnak a története a film, ezt alapozza meg az első másfél óra, hogy aztán a maradék félben két történetszál-csavarintással felébressze a nézőt, aki az elhelyezett műfaji csapdák be nem váltott ígérete miatt már lemondva az élvezetről hiába nyúl reménykedve az üres popcornoszacskóba.
A rendező ügyesen dobja fel a labdát a beteges szerelmi-érzelmi háromszög sejtetésével a testvérpár és a lány között, de ez beetetés, még ha Day-Lewis mosolya, mimikája ebbe az irányba mozgatna is. De nem, ennél sokkal vérszegényebb a sztori, és inkább az anyakomplexus adamsfamilys fekete iróniája érvényesül: a gyengédség szadisztikus szituációja kelti főnixként újra és újra életre a szabózsenit a szerelmi akarnok fiatal lány bűntette által.
(JH)
A március 4-i 90. Oscar-díj-gálán a Fantomszál készítői hat alkalommal izgulhatnak a trófeáért: a legjobb film, a legjobb rendező, a legjobb jelmez (Mark Bridges), a legjobb férfi főszereplő, a legjobb zene (Jonny Greenwood) és a legjobb női mellékszereplő (Lesley Manville) kategóriáiban jelölték az elismerésre.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!