Melyik a világ legtöbbször parodizált filmjelenete? Talán Kate Winslet és Leonardo DiCaprio kettőse a Titanic orrán? Dehogy. Oliver Hirschbiegel 2004-es filmje, A bukás a biztos befutó; amikor Hitler előbb elborong, majd kitör a ránézve kétségkívül kellemetlen hadiállapotok láttán. Utoljára Orbán Viktorral láttam.

 
Chaplin Hitler-alakítása alapozta meg a diktátorkarikatúrát a filmtörténetben

Pontosítok, az utolsó öt alkalommal láttam vele – öt különböző szöveggel. De megvan neves labdarúgótrénerrel, kiöregedett rockbanda sztárjával, Berlusconival és az ördög öreganyjával.

Ne szépítsük, a mozi és a diktátorok vi­­szonya régi szerelmi történet, amit az eltökélt kölcsönösségre alapoztak. Melyik karizmatikus vezetőről ne hallottuk volna, hogy palotájában, bunkerében, sasfészkében (stb.) vetítőterem volt berendezve, ahol egyedül vagy al­­vezérei hű karéjában bámulta ke­­rekre nyílt szem­mel a filmeket, a pornótól a westernig, látástól vakulásig. Ugyan­­akkor a meg­­felelő szakkeresőbe bepötyögve men­ten ki­­derül, hogy Adolf Hitler nevű szereplője közel háromszázötven (350) filmnek volt, de Sztálin elvtárs és a többiek sem panaszkodhatnak, hogy mostohán bánna velük a mozi – gondos leltárról tehát e cikkben szó sem lehet. Viszont nem is szükséges, lévén ez a szerelmi viszony, noha kölcsönös, változatosnak semmiképpen sem nevezhető.

Ennek nyilvánvaló oka az, hogy a népek jóval ambivalensebb viszonyt folytatnak a diktátoraikkal, mint a mozi. Azt nem mondhatjuk, hogy e relációban szó sem volna szerelemről, csakhogy a népek és a diktátorok szerelme távolról sem örök, csupán addig tart, míg a halál el nem választ. Mindebből a mozi azt a következtetést vonta le, hogy lehet és kell is a diktátorokról életükben filmet forgatni, kb. kétfélét. Az egyikben bátran nevetségessé tesszük a célszemélyt, ezen irály legtökéletesebb darabja Chaplin 1940-es filmje, A diktátor – az ilyen művek elkészítésekor azért erősen javallt kellő távolságban tartózkodni a főszereplőtől. A másikban heroizáljuk a nagyvezért, de ezek a darabok eleve hendikeppel indulnak, s nem is na­­gyon őrzi meg őket a filmes emlékezet, amihez még hozzájön az is, hogy a hagyományosan nagy filmgyártó országok egy részében soha sem vagy annyira régen volt diktatúra, hogy csak történelmi filmet lehet cézárjaikról csinálni. Nem mintha az segítene, mert például a derék Josip Broz Titót még jócskán életben találta a Sutjeska című 1973-as filmeposz, amelyben nem kisebb művész formálta meg becses személyét, mint Richard Burton. Az efféle filmműveknek van egy törvényhatóságilag kötelező jelenete: a diktátor térkép fölé hajol, és bök, a vezérkar pedig elismerően bólint.

Richard Burton kapcsán viszont szögezzük le, hogy a nagy despota – nagy színész párosítás nem eleve elrendeltetett; ugyan A bukásban korunk tán legnagyobb színésze, Bru­­no Ganz adta a Führert, de általában kis szí­­nészek nagy játéka az ilyesmi, ráadásul vándorszerep, lehet vele filmről filmre költözködni. Például a hatvanas-hetvenes évek fordulóján készített nagy ívű szovjet pentalógia, a Felszabadítás Hitlere, Fritz Diez egy NDK filmben, a Megfagyott villámokban már adta a jómadarat. Ám karrierje csúcsára mégsem a nagy szovjet honvédő filmműben ért, hanem A tavasz 17 pillanata című sikerszériában, ahol Hitlerként kitüntethette Stir­­litzet.

A legjobb diktátoros film persze magyar, és sajna nem A tanú. Hanem a Holnap lesz fácán, Sára Sándor rendezte 1974-ben(!), és Szirtes Ádám benne a diktátor – egy ismerős mikrokozmosz zsebdiktátora.

Címkék: filmkritika

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!