Először látható a 19. századi magyar festőóriás, Munkácsy Mihály Krisztus-trilógiája Budapesten, a Magyar Nemzeti Galériában. A Krisztus Pilátus előtt a kanadai Art Gallery of Hamilton, a Golgota Pákh Imre amerikai műgyűjtő, az Ecce Homo pedig a debreceni Déri Múzeum tulajdona. A Nemzeti Galériában eddig még nem látott, saját kezű, olaj- és grafikai vázlatokkal együtt tekinthető meg a trilógia, a Munkácsy Alapítvánnyal rendezett közös kiállításon.

  <h1>Ecce homo</h1>-
  <h1>Golgota</h1>-
  <h1>Krisztus Pilátus előtt</h1>-

Ecce homo

- – Kép 1/3

A Krisztus Pilátus előtt című kép párizsi, angliai és bécsi bemutatása után, 1882 elején Budapesten is látható volt, akkor nyolcvanezren tekintették meg. Az 1884-re elkészült Golgota érdekessége, hogy a keresztre feszített Megváltó alakját önmagáról mintázta a művész. Az ábrázolt jelenetek nem időrendben követik egymást: az utolsóként megfestett Ecce Homo a második a szenvedéstörténet rendjében, és csak ez után következik a Golgota. Hosszas mérlegelés után döntött a Krisztust Pilátus előtt ábrázoló momentum mellett, aminek sikere nyomán festette a szenvedéstörté net legtragikusabb jelenetét, a Ke resztrefeszítést. A család tulajdonából 1888-ban kerültek el a festmények. Az Ecce Homót Déri Frigyes vásárolta meg, majd 1930-ban az általa alapított debreceni Déri Múzeumnak ajándékozta, s a három festmény ma is az ottani állandó kiállítás része.

 

Munkácsy egy olyan modern Krisztus-képet teremtett, amely az egyre kifinomultabb ingereket kereső emberre volt szabva. Vallásos élményt és szellemi élvezetet nyújtott. Most, amikor a vizuális művészet technikai lehetőségei kitágultak, még mindig lenyűgöző hatásúak. Munkácsynak Rembrandt rézkarcai jelentették a kiindulást. Munkácsy rajzai, olaj- és grafikai vázlatai, tanulmányai rendkívüli koncentráló képességről, tömör formalátásról és kiváló rajzkészségről tanúskodnak. Itt minden vonal Munkácsy saját kezének vonása, nem működtek közre tanítványok, segédek – magyarázza a kiállítás kurátora, Bakó Zsuzsanna.

 

 

A Munkácsy-trilógia darabonként több mint egymilliárd Ft-ot ér, méretük kb. 4x7 méter, a Golgota a legnagyobb. Az összes kiállított kép, a vázlatokkal együtt, 7 milliárd forint értékű. Az úti biztosított festményekre biztonsági őrök vigyáznak.

 

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!