Az operarajongók már számolják a napokat a Művészetek Palotája és a Neue Oper Wien május 22-i produkciójáig, amilyenhez fogható csemegéhez csak ritkán juthatunk hozzá idehaza. A két intézmény együttműködésében ugyanis Ligeti György egyetlen operája, a Le Grand Macabre hallható majd, koncertszerű előadásban.
Az opera bátran nevezhető botránydarabnak: 1978-as, stockholmi premierje óta számos bizarr, nagy visszhangot kiváltó színrevitele volt már világszerte. Barcelonában 2011-ben például egy gigantikus, meztelen női test szolgált díszletéül – a szereplők egyes jelenetekben a bábu szeméremajkai közül másztak elő. Az extrémitás határait súroló szerepformálásairól híres kanadai szoprán, Barbara Hannigan egyszemélyes show-t varázsolt a hamar kultoperává váló darabból: lakk dominajelmezben vezényli a zenekart, miközben énekel is. Idehaza mindössze két napon láthattuk eddig a Le Grande Macabre-ot: 1998-ban, Kovalik Balázs rendezésében, a Thália Színházban.
Az opera kusza szerkezetű, erotikával erősen átitatott, groteszk és egyben humoros is – persze csak a maga rémisztő világvége-hangulatú módján. Merthogy a központi téma a világvége, ami sajátos módon marad el. A librettót Michael Meschke és Ligeti írta, a történet alapjául Michel de Ghelderode La Ballade du Grand Macabre című abszurd drámája szolgált. Ligeti így beszélt az operáról: „A színpadi történés és a zene legyen veszélyesen bizarr, egészen túlzó, egészen őrült. A nagy világvége következtében – mely mint egy szappanbuborék, kipukkad – senki nem hal meg, csak éppen a Nagy kaszás; és ha valóban ő volt a halál, akkor megvalósul az »Örök Élet«.”
Aki különleges operaélményre vágyik, és felvértezve érzi magát az autódudák, részegek, hisztérikus szopránok és nimfomán szereplők által előadott avantgárd jelenetekre, az semmiképp se hagyja ki a Le Grand Macabre-ot – a koncertszerű előadás megvéd a vizuális sokktól, és nincs méltóbb módja annak, hogy megünnepeljük Ligeti György születésének kilencvenedik évfordulóját.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!