Nyilvánvaló, hogy Steven Spielberg soha nem olvasta József Attilát, mégis az ő szellemében érte el világsikereit. Könnyű volt neki. Még kimondania se kellett, hogy jöjj el szabadság, elég volt élnie a renddel, mely jó szóval oktatta, játszani is engedte szép, komoly fiát egészen a Jurassic Parktól a Schindler listájáig, idén pedig a Tintintől a (karácsonykor bemutatásra kerülő) Hadak útjánig.
– Szinte kezdő kora óta emlegeti filmtervei között a Tintint. Miért tartott ki mellette ilyen hosszú ideig és miért húzta el ilyen sokáig, hogy megrendezze?
– ’81-ben került a kezembe az első Tintin-sztori, mikor még szingli voltam. Rákattantam, de igazán csak akkor került le a polcról a könyv, mikor sorra jöttek a gyerekeim.
– Igen ám, de a mai gyerekek a technológiai trükkökbe szerelmesek, nem a gyerekmesékbe.
– Ez nem igaz. Engem is kikapcsolnak a videojátékok, de közben moziba is imádok járni. Ugyanolyan vagyok, mint a srácaim, az egyik kezemben az iPhone, a másikban az iPad, a fülemen az iPod, közben a fejem meg azon jár, hogy mit forgatok aznap.
– Ha visszafordíthatná az idő kerekét úgy 37-38 évvel, milyen tanácsokat adna a kezdő Steven Spielbergnek?
– Ha visszamehetnék az időben, és megmondhatnám az akkori magamnak, hogy 7 gyereke lesz, 40 évig ki se bújnék az ágyból, hanem a fejemre húznám a paplant és azt motyognám, ugye viccel? 7 srác meg egy karrier? Ilyen csak a mesében van! Na de komolyra fordítva a szót, az az igazság, hogy piszok nagy mázlista vagyok. Ha én már akkor tudom, hogy ez a szakma mi mindennel jár, valószínűleg tényleg bebújtam volna a paplan alá és soha többé ki se dugom az orrom, annyira nyomasztott volna, hogy mekkora fába készülök vágni a fejszémet. Mert úgy tűnik, mintha évtizedek óta hatszáz dologban lenne benne egyszerre a kezem, de az igazság az, hogy az élet megadta nekem azt a ritka luxust, hogy egyszerre csak egyvalamire koncentrálhatok. Ha nem kivételez velem ennyire a sors, bármennyi csoda történt volna velem, nem tudtam volna elviselni azt a hatalmas nyomást, amivel ez a szakma jár.
– Mint mondani szokta, minden filmjéből tanult valamit. Mit tanult a Tintinből?
– Most, hogy túl van rajta, aláírja, amit rendezőkollégái mondogatnak, hogy nem kellenek túlfizetett allűrös sztárok, ha a rajzasztalon is megszülethetnek a sikeres főszereplők?
– Az animációs figurák soha nem fogják, nem tudják pótolni a jó színészeket, tehát ilyen alternatívát nem tudok elképzelni, nem is akarok. Jamie Bell alakítása nélkül Tintin nem lenne olyan tökéletes, mint amilyenre sikerült, mert az a technológia, amit a Tintin számára kikísérleteztünk, a színész legapróbb szemrezdülését is rögzíti, és kiabálva árulkodik, ha a színész hamis.
– Ön egy színészről beszél, én pedig sztárokról, akik behozzák a nézőt a moziba. Szüksége van még rájuk?
– Megmondom én, mire van szükségem. Soha nem adtam szerepet egy sztárnak abból a megfontolásból, hogy a neve a kasszasiker biztosítéka. Mindig annak a színésznek adtam a szerepet, akit a legjobbnak ítéltem, hogy eljátssza. Tom Cruise-t azért kértem fel a Különvélemény főszerepére, mert ő volt a legalkalmasabb, és Tom Hanksnél jobb Miller kapitányt el se tudtam képzelni, mikor a Ryan közlegényt rendeztem. Merő véletlen, hogy mindkét Tom filmsztár.
– Nincs néha olyan érzése, hogy addig kokettálunk a technológiával, míg visszakanyarodunk a némafilmekhez?
– Hamarosan betölti a 65-öt.
– Hivatalosan még 64!
– Mindent megnyert: életműdíjak sorát, Oscarokat, Golden Globe-okat, és még mindig ugyanolyan lelkes és szenvedélyes, mint a karrierje elején. Mi az, amit még el kell érnie ahhoz, hogy egy kicsit lelassítsa a tempót?
– Nem a mi, hanem a mikor az igazi kérdés, de a szervezetem még nem tiltakozik a sebesség ellen. Valahányszor ráharapok valamire, felmegy az adrenalinom. Olyan izgalomba jövök, mint egy kamasz. Az ifjúság szökőkútja nekem mindig a sztori, ami olyan szenvedéllyel kívánkozik ki belőlem, hogy nem tudok neki ellenállni. Ez a motorom, az életelemem. Ez sokkal jobban érdekel, mint az, hogy egy íróasztal mögött rágjam a ceruzámat és irányítsak egy stúdiót, amit mellesleg muszáj csinálnom… Rettenetes mennyiségű forgatókönyvet olvasok, mert nemcsak magamnak, hanem más rendezők számára is folyamatosan keresem a jó projekteket, közben persze magamnak is halászok-vadászok.
– Említette, hogy a Tintin készítése közben úgy érezte magát, mint ovis az édességboltban. Mennyire vállalja be, hogy a lelke mélyén még most is gyerek? És mennyire tartja fontosnak a közönséget, amikor kiválasztja, hogy melyik filmet rendezi?
– Ön sok-sok szakmabelit, főleg színészeket inspirált. Ki inspirálta és inspirálja önt?
– Az én szememben a színész egyenrangú társ, aki nem szorul arra, hogy irányítsam. Tehát nem is teszem. Csak kérdezek. Én kérdezek, nem a színész. Olyasmit, hogy mit gondolna erről. Merre vinné a figurát. Hogyan készült fel tegnap este. Mi járt a fejében. A rendezés nem instrukciók sora, nem azt jelenti, hogy ne jobbra fordulj, hanem balra. A rendezés közös megegyezés a rendező és a színész között, hogy milyen irányt vegyen a figura, mit érezzen, mit gondoljon. És ezt nem lehet elérni rendezői paranccsal vagy utasítással, csak azzal, hogy az ember partnernek tekinti a színészt.
Párizs, 2011. október
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!