Sokat elárul egy darabról, hogy a főszereplője, aki teátrumot vált, megtart magának egy szerepet a múltból. Merthogy ezt tette Horváth Lajos Ottó, aki bár időközben átigazolt a Nemzeti Színházba, a Facér pasit továbbra is szívvel-lélekkel játssza a Magyar Színházban – a darab ugyanis szerethető. Viccesnek tűnik, nevetni – sőt röhögni – lehet rajta, de az a fajta röhögés ez, amitől a szíve szakad meg az embernek, és az a fajta vicc, ami halálosan komoly. Az előadás Sztankay Ádám Egy facér pasi naplója internetes blogregényének színpadi változata.
Soha senki nem titkolta, legfőképp a szerző nem, hogy itt egy válás elő-, közben- és utóéletének taglalásáról van szó. Az írás keserédes, remek stílussal megírt önvallomás. Merthogy utólag már könnyű felismerni a jeleket, amelyek romba döntenek egy házasságot; könnyű belátni, hol gyöngült el a férfilélek; sőt az is tudható, hogy csak két dolgot tehet az ember, ha közelít a padló: belezuhan és elterül, vagy megpróbál minél kevesebb önbecsapással földet érni. Felállni ugyanis sosem egyszerű.
A Facér pasi naplója négy pillér miatt emlékezetes előadás. Erős alapszövegre épül. A rendezés (Őze Áron) ugyan véresen komolyan veszi a válások mögött húzódó valós emberi drámák okait és következményeit, mégis már az alapszövegből is sugárzó önironikus humor köré szerveződik. Ez lehetőséget ad a karakterek (Petra – Balsai Mónika; Facér pasi – Horváth Lajos Ottó; Saci – Ruttkay Laura; Belső Én – Gémes Antos; Örök nő – Szűcs Kinga) többrétegű megmutatására, és az sem baj, ha valaki egy-egy pillanatra kiesik a szerepéből, hiszen éppen ettől válik emberivé és drámaivá egy válás története. A negyedik erős pillér a darab interaktivitásában rejlik.
Okkal feltételezhető ugyanis, hogy mindenki átesett valamilyen szintű párkapcsolati válságon, így véleménye van arról, ki miatt és miért ment tönkre kapcsolata vagy házassága. Nos, a Facér pasi naplójában szavazni lehet előadás közben, többször is, hogy vajon a férj vagy a feleség tehet-e arról, hogy véget ért egy szerelem, s hogy elváltak egy férfi és egy nő útjai. Gyors statisztika is készül erről, ami alapján új lendületet kap a darab, s amely, persze, sodródik a maga történetében, előre, menthetetlenül.
De legalább sírva, nevetve hal meg a szerelem.
Legközelebbi előadások: április 21., május 5.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!