Egy nő legyen szakács a konyhában, szajha az ágyban, úrinő a társaságban. E mondat egykoron aranyigazságként hagyta el a férfi-női ajkakat, mára közhelyessé vált, de az elvárások nem sokat változtak. A női szerepmodellekre reflektál kritikus, ironikus hangvételben a kortárs magyar művészek alkotásaiból építkező Konyhában, ágyban, társaságban című kiállítás a Mai Manó Házban.

 

„Nincs olyan, hogy férfi vagy nő. Ezt csak kitalálták” – mondja Fliegauf Bence YouTube-os, kiállítást megnyitó videójában, és hozzáteszi: vannak nők, akik csak azért tesznek úgy, mintha nem tudnának összeszerelni egy IKEA bútort, mert ettől gondolják magukat nőiesnek. Ez az állítás talán ugyanolyan sztereotip, mint azt gondolni, hogy a nőnek a konyhában a helye, ám tökéletesen illeszkedik a Mai Manó Ház kiállításának hangulatához, amely a Fliegauf Bence provokatív, humoros, ironikus mondataihoz hasonló stílusban járja körül azt az évtizedek óta a művészetekben is hangsúlyos, ám mára kissé talán háttérbe szoruló kérdéskört, hogy milyen elvárásoknak, modellnek kell megfelelnie a szebbik nemnek.

A kiállító művészek egyetlen kivétellel mind nők – a nőként a nőkről való gondolkodás külön pikantériát ad a tárlatnak. Fabricius Anna Háztartási Anyagtigris címmel (képünkön) olyan nőket fotózott, akik saját privát szférájukban egy-egy háztartási gépet fegyverként markolva pózolnak. A képsorozatot Galambos Dorina énekesnő ihlette, aki egy pár évvel ezelőtti interjújában azt mondta, születendő gyermekeit anyatigrisként fogja védelmezni. A kiállítás egyik legszebb és egyben legmeghatóbb képei Szász Lilla objektívjéből származnak, aki hányattatott sorsú, otthonban nevelkedett nőket kért meg arra, hogy mutassák meg, számukra mit jelent a szépség. Találunk itt a Jennifer Lopez posztere előtt ülő mosolygó lányt, vagy a fűben, vörös hajukat virággal díszítve fekvő barátnőket.

Szabó Benke Róbert a házasság intézményével szemben fogalmaz meg kritikát Hajadonok című alkotásával, ahol 25 évesnél idősebb hajadon nőket fotózott le egy rendkívül markáns, a Gólya használtruha-áruház kirakatából szerzett esküvői ruhában. A fehér dresszt viselő nők teljesen átlagos, hétköznapi helyzetekben, saját szobájukban, ágyukon fekve, gitárral a kezükben láthatók, „játszásiból” véve fel a házasságkötés egyik legfontosabb szimbólumát. Oltai Kata kurátor megnyitó beszédében elmondta, a férfiak többsége kevésbé érti, vagy nem figyel föl bevezető mondatunk lényegére. A kiállítás éppen ezért lehet megdöbbentő, elgondolkodtató vagy bicskanyitogató, ám könnyen elképzelhető, hogy sokan csak a sztereotípiák sztereotipizálását látják a munkák mögött.

A kiállítás április 28-ig látható.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!