Nőnek lenni Hollywoodban nehéz. Szép nőnek lenni még nehezebb. Szép nőnek és rendezőnek lenni pedig elképzelhetetlenül hatalmas kihívás. Főleg, ha a szakmai cinikusok még azt is hozzáteszik, hogy Kathryn Bigelow csak azért nyert Oscart, hogy Hollywood borsot törjön volt férje, James Cameron orra alá.

 
Kathryn Bigelow

Bigelow életét csöppet nem könnyítette meg, hogy A bombák földjén maga mögé utasította az Avatart. Sőt. Amikor híre jött, hogy következő filmjével Oszama bin Laden nyomába ered, a kajánkodók még jobban elvigyorodtak. Bigelow és forgatókönyvíró partnere, Mark Boal nyakig ült a film előkészítésében, amikor bin Ladent megtalálta a CIA. Ezzel a film szüzséje is megfordult, a forgatás csúszott, vagyis minden átok Bigelow-ra zúdult, ami egy filmest érhet. A Zero Dark Thirty mégis elkészült és bár sok politikai kérdőjellel illeti a média, az amerikai filmkritikus- szövetségek túlnyomó része szerint 2012 legjobb alkotása lett.

– Milyen az, amikor a történelem átírja a forgatókönyvet?

– Eredetileg arról akartunk filmet csinálni, hogyan próbálták az amerikaiak megtalálni bin Ladent 2001-ben a Tora Bora hegységben. Már majdnem kész volt a forgatókönyv, amikor megtalálták és megölték bin Ladent. Törtük a fejünket, hogy lépjünk tovább, és arra jutottunk, hogy amiért eredetileg meg akartuk csinálni ezt a filmet, azt a történelem nem írta felül, mert minket nem az akció érdekelt, hanem azok az emberek, akik részt vettek ebben a hihetetlen kalandban. És az foglalkoztatott, milyen pszichológiai rugóra jár az a nő, aki CIA-elemzőként bin Laden minden lépését követte, aki az életét szentelte ennek az ügynek. És mindezt úgy, hogy soha nem kap érte nyilvános elismerést, mert a munka természetéből adódik, hogy szigorúan bizalmas. Viszont neki köszönhetjük, hogy most itt ülünk és nyugodtan beszélgethetünk.

– Mekkora segítséget kapott a CIA-tól a filmhez?

– A bombák földjén-t, amely Irakról szól, jól fogadta az a szakmai-politikai kör, ahol ezekkel a dolgokkal foglalkoznak, így ennek a filmnek az előkészítéséhez is kellő segítséget kaptunk a különleges erőktől. Ennek a filmnek, pontosabban a film első verziójának kapcsán is sokat beszélgettünk olyanokkal, akik aktívan részt vesznek ilyen akciókban. Lehengerlőnek találtam ezeknek az embereknek a lélektani beállítottságát és a megkérdőjelezhetetlen elkötelezettségüket.

– Bárhol írnak erről a filmről, mindig megemlítik, hogy Kathryn Bigelow a „legtökösebb” rendezőnő Hollywoodban. Bosszantja, hogy a témaválasztásai miatt azt emelik ki, hogy nő és nem azt értékelik, hogy milyen rendező?

– Ehhez jobban kellene kívülről látnom magam… zavarba is hoz a kérdés. A mi szakmánkban azt hiszem, elengedhetetlenül fontos, hogy ha az orrodra csapják az ajtót, mássz be az ablakon. Ha nem tudsz Black Hawk helikoptert szerezni hajnali négykor, akkor nem szállsz le addig a telefonról, amíg nem intézed el. Nincs az a logisztikai akadály, amit nem tudsz elhárítani. Ha ezért tartanak tökös rendezőnőnek, azzal semmi bajom. De szívesebben beszélek ebben a kontextusban Mayáról, a film főhőséről, akit Jessica Chastain játszik, mert ha valaki, ő az, akibe egy csöpp félelem sem szorult.

– És hol van most ez a Maya?

– Ugyanott, ahol 2011-ben, a titkosszolgálatnál. Álnéven dolgozik.

– Tehát nyilván nem állt kötélnek és nem beszélt önökkel. Hogy lehetett így autentikus a figura és a sztori?

– Ez a film első kézből származó jelentéseken és beszámolókon alapul. Rengeteget olvastunk hozzá, hogy hitelesen tárjuk fel a történteket. Például 2003 és 2009 között nem szabályozták a foglyok helyzetét, sokukat kínozták, csak Obama ígérte meg a beszüntetését a beiktatása után. Nekünk, mint filmeseknek nem az volt a célunk, hogy ítéletet mondjunk a módszerekről, hanem hogy minél hitelesebben ábrázoljuk a dokumentált tényeket. Kellő tisztelettel és humanitással, de tárgyilagosan. Mindent úgy, ahogy történt. Mentesen mindenféle politikai elkötelezettségtől.

Címkék: Interjú, filmkritika

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!