Kendell Geers: SeaSonSinHell, acb Galéria

 
Kendell Geers: Wretched of the Earth 15, 2015., rozsda-papir, 101x65cm

Arthur Rimbaud prózavers ciklusa (Egy évad a pokolban) ihlette Kendell Geers dél-afrikai képzőművész első önálló magyarországi kiállításának címét. Az acb Kortárs Művészeti Galériába állítólag még Bécsből is átruccannak az esemény hírére, hogyhogy egy ilyen kis pesti stúdióban látni a világhírű művész képeit.

Pár évvel ezelőtt csoportos kiállításon már szerepelt ugyanitt, és talán úgy érezte, itt az ideje a mostani bemutatkozásnak, amely témájában, hangvételében meg címében utal a térség, szűkebben véve országunk kilátásaira. Az angol címben többes számba került évad/évszak időben meg is hosszabbítja a több mint borús perspektívát. Klímaváltozás okozta gondok, gazdasági válságok, menekültügy, lezárt határok, szögesdrótok, terrortámadások, Brüsszel blokád alatt, kultúrák egymásnak feszülése – a pokol tornáca, és a kilátás csak mélyebbre mutat.

A Lélek teste sorozat új darabjai kézzel mintázott bronzmaszkok, a hagyományos afrikai törzsi maszkok kortársivá műviesített változatai. Nem erőltetett az errefelé sokasodó határzárakkal való képzettársítás, ha jól és közelről is megnézzük a Vaskor című sorozat rozsdával rajzolt képeit: első látásra árnyalt rajzolatoknak tűnnek, aztán észrevesszük, hogy a finom töredezettségű minta egymásba fonódó pengedrótok (dél-afrikai találmány) lenyomata.

Az önmagát afrikainak azonosító, ma Brüsszelben élő Kendell Geers provokatív, harcos és kíméletlen társadalomkritikus. Jöhet neki bármi: fotográfia, festészet, rajz, szobrászat, installáció vagy performansz. Kikezd társadalmi és művészeti szabályokat, előírásokat, nem riad vissza a giccstől sem. Az 1990-es évek óta dolgozik dróthálókkal és pengedrótokkal. Miután errefelé leomlott a vasfüggöny. Mintha megérezte volna, hogy az ilyesmi egyelőre nem kopik ki a világból.

A kiállítás március 3-ig látható.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!