Összesen hat év van köztük és mindössze három New York-i utcasarok, Scott Rudint (52) meg Harvey Weinsteint (59) mégis ugyanaz a világ választja el egymástól, amelyik összeköti. Ez pedig az a kiolthatatlanul lobogó szenvedély, amivel évtizedek óta fej fej mellett táplálják a független amerikai filmművészetet, saját egójukat és a feladhatatlan rivalizálást. Főleg így télvíz idején szokott tetőzni Rudinban és Weinsteinben az elemi ösztön, amikor tetőzik időrendben előbb a Golden Globe, majd az Oscar-díjakért folyó verseny.
Rivalizálásuk és annak históriája legalább olyan szórakoztató, színvonalas, elegáns és tanulságos, mint most ringbe lépő filmjeik. Mind a ketten New Yorkban születtek és fertőződtek meg a szakmával. Weinstein rockkoncerteken, Rudin Broadway-produkciókon csiszolta az ízlését. Csak Weinstein merészebb volt, és az is maradt. A szülei keresztnevéből összekovácsolt Miramax évekig önállóan vállalta a szinte lehetetlent, hogy önerőből tolja a külföldi filmek szekerét Amerikában, és kockázatos amerikai művészfilmeknek teremt zöld utat a hazai és a külföldi mozikban. 1993-ban Weinstein igent mondott a Walt Disney Company kipárnázott ajánlatára: 80 millió dollárért megveszi a Miramaxot, vállalja a rezsijét, évente 700 millió dolláros finanszírozást biztosít a filmjeinek, s ezért Weinsteinnek még Los Angelesbe sem kell költöznie. Az együttműködést nem árnyékolta be semmi, amíg 2004-ben Michael Moore Fahrenheit 9/11 című dokumentumfilmje kikezdte a Disneyt, és Weinstein nem állt el a film forgalmazásától. A Disney bizonyult erősebbnek: kivásárolta Weinsteint a Miramaxból, s azóta Harvey (és öccse, Bob) saját nevén önálló, mint Weinstein Company. Közben azonban alaposan megváltozott a hollywoodi térkép. Egyre kockázatosabb a független filmcsinálás, a világgazdaság 2008-as válsága óta egyre nehezebb finanszírozást találni. Weinstein dicséretére legyen mondva, küszködik, de nem adja fel. Nem kis részben azért, mert nem akarja átengedni a terepet Rudinnak.
Rudin sokkal óvatosabb duhaj. Los Angelesben gyakornokoskodott egy rutinos producer mellett, mielőtt önállósította magát. Rövid idő után feladta saját cégét és a 20th Century Foxhoz szegődött, ahol gyorsan felmászott a szamárlétrán, 29 évesen a filmgyár produkciós főnöke lett. Innen szegődött a Paramounthoz, mint félfüggetlen producer azzal a kötelezettséggel, hogy minden ötletét a stúdiónak tálalja először. Kis megszakítással 15 évig maradt a Paramountnál, mely átvállalta 15-20 munkatársának fizetését, 3 millió dollár erejéig finanszírozta projektjeinek fejlesztését és 7,5 százalékot biztosított filmjei hasznából. Különös véletlen, hogy Rudin ugyanakkor – 2004 végén – „szabadult” Hollywood szoros öleléséből, amikor Weinstein, és attól kezdve a Weinstein nélkül maradt Miramax működtetését vállalta fel, lényegesen lazább kötelékben, mint a névadó előd.
Weinsteint és Rudint kétszer sodorta az élet egy gyékényre, s mind a két közös élmény kudarccal végződött. Először 2002-ben, amikor Rudin mindent feltett Az órákra, melyet Weinstein csak félszívvel forgalmazott, mert saját Chicagóját hajszolta el az Oscar-díjig. 2008-ban A felolvasó kapcsán Rudin könyörtelenül visszavágott. Weinsteint egyik oldalról a finanszírozói szorongatták, hogy még abban az évben mutassa be a filmet, különben elzárják a csapot. Rudin pedig a másik oldalról fenyegette, hogy megakadályozza a közös produkció bemutatását, mert két saját filmjének díjesélyeit féltette. Weinstein nem adta fel. A felolvasót mégis bemutatták. Rudin dühében levette a nevét (és a kezét) a filmről, és nyíltan a sajátjai mögé állt. A kötélhúzás vége: a Golden Globe-ot és az Oscart elhalászta előlük a nevető harmadik (Gettómilliomos).
Idén nincs se kesztyűs kéz, se totojázás, csak életre-halálra szóló kampány, melyben ki innen, ki onnan hívja le a sajtó és a szakma lojalitását maga mellett és a másik ellen. Rudin filmje a pergő szavú és agyú fiatalokról és fiataloknak szóló mai idők mozija. Weinstené pedig a múltba pislogó brit királyi házé, melynek irritáló tökélye mögül felvillan megejtően emberi tökéletlensége. Mind a két film kerek, mint az alma meg a narancs, csak ki ezt, ki azt szereti jobban. De nem ez fogja eldönteni, hogy melyik bizonyul értékesebbnek január 16-án a Golden Globe-díjkiosztón. Hanem az, hogy melyiktől lop el több szavazatot a „futottak még” tábor: a Fekete hattyú, a The Fighter és az Eredet.
Rajtuk kívül sokan ígérik, de csak kevesen biztosítják, hogy nézhető, értelmes szórakoztató élményt kapunk a moziban.
Hollywood, 2011. január
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!