Ismét nagy jelentőségű nemzetközi kiállítás nyílik a debreceni MODEM-ben: az Alkony című tárlat napjaink legnevesebb és legizgalmasabb figuratív festőinek munkáit hozza egy fedél alá, ráadásul az alkotók többsége még sohasem állított ki Magyarországon. Az Asimov sci-fi novellája által inspirált, világvége mítoszokat felsorakoztató tárlatra 50 galériából érkeztek képek. Az alkotások biztosítási összértéke meghaladja a másfél milliárd forintot.

 
Karin Mamma Andersson Éjjeli vendég

Mi történne egy olyan bolygó lakosaival, amely eddig csak a napsütést ismerte, ha hirtelen sötétség borulna rájuk? – teszi fel a kérdést Isaac Asimov az 1941-ben íródott Alkony című elbeszélésében. „Nyilvánvalóan mindenki megőrülne” – vágja rá a novellában szereplő pszichológus, ám az asimovi vízió ennél jóval tovább megy, és komplett, próféciaként megfogalmazott apokalipszist jósol következményként: „Az emberek olyanná válnának, mint a világtalanok, senki sem látná a szomszédját, noha orcáján érezné annak leheletét. Elhagyná őket lelkük, testük a vadállatokéhoz válna hasonlatossá, és Lagash városainak gyászszínű utcáin vadul ordítozva vonulnának végig.”

Efféle szép kilátások inspirálták a MODEM kiállításának alkotóit is, akik az örök sötétség őrjítő feltevésből táplálkozva reflektálnak érzéseinkre és érzelmeinkre, a napjainkban szinte mindenhol és mindenkor fellelhető bizonytalanságra. Olyan mindennapos hírtémákat villantanak fel, mint a háborúk, cunamik, éhínség, földrengések, terrorizmus, az állandóan fenyegető járványok, a nemzetközi banki krízis, a hitelválság és az EU problémái. Mintha metaforikus sötétség borult volna a világra, melyet a harmincas-negyvenes éveikben járó művészek a mi bőrünkön éreznek

A nemzetközi sztármezőny egyik legnagyobb alakja, a Lipcsei Iskolához tartozó festőművész, Neo Rauch, akinek hatalmas vásznain a szürrealizmus hagyománya keveredik a pop-arttal és a szocreállal.

A művész szerepelt már önálló kiállítással a New York-i Metropolitan Művészeti Múzeumban és a müncheni Pinakothekben is. Az Alkony című tárlaton is Rauch egyik festményének a legnagyobb a biztosítási értéke – 720 ezer euró. Szintén különlegesség, igazi „drágaság” Karin Mamma Andersson Éjjeli vendég című alkotása, amely egy görög hajómágnás soha, sehol nem látható magángyűjteményéből titokzatos módon érkezett a MODEM tárlatára.

A tervek szerint februárig számtalan kísérőrendezvényen boncolgathatják a látogatók a sötétséghez és a bizonytalansághoz fűződő viszonyukat: lesznek a témában előadások a MODEM Szabadegyetemén, a múzeum egy filmklubbal is készül a közös borzongásra, Budapestre pedig egy katalógus-bemutató és egy videokonferencia hozza el virtuálisan az Alkony sztárjait.

(A kiállítás február 3-ig látogatható.)

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!