Anh Tuan, a vietnami származású divattervező nevét egyre többet hallani itthon. A hírnevet biztosítóövekből készített táskái hozták meg számára, amelyeknek varázslatos női neveket ad: Marina, Tatyana, Lena és Katalin. Hogy megtudjuk, ki is ő valójában, hogyan lett a hazai divatvilág egyik legelismertebb alkotója, és mitől igazán különleges minden, amit csinál, ahhoz be kellett csöngetni abba a fővárosi bemutatóterembe, ahol él és dolgozik.
A csaknem 40 fokos hőségből egy málló vakolatú bérházba lépünk. Középen burjánzó kert, a falakon lepergett festék, a körfolyosón kovácsoltvas korlát. Nem pont erre számítottunk, amikor bejelentkeztünk a fiatal divattervezők egyik legismertebbjéhez. A lakásban zene szól, otthonos hangulat és hatalmas nyüzsgés fogad minket. Első pillantásra olyan, mintha egy kollégium közös terébe léptünk volna. Legalább tízen sürögnek-forognak a stúdióban, néhányan a tűzhely mellett csoportosulnak, mások egy hatalmas munkaasztalt állnak körül, amelyen egymás hegyére-hátára ömlesztve állnak a félkész ruhák, táskák, alapanyagok, szerszámok. Különös és különleges illatok keverednek: az éppen készülő ebéd
És mindennek a közepén pörög maga a divattervező is, akihez jöttünk. Szívélyes mosollyal fogad minket, és meséli el életét. Vietnamból jött, diplomata szüleivel és testvéreivel kilencéves korában költözött Magyarországra, orosz követségi iskolába járt, aztán zenetagozatos lett. A Moholy-Nagy Művészeti Egyetemen végzett Budapesten, és a London College of Fashionben tanult divattervezést.
Bár elsősorban a táskáit ismerik, nem csak kiegészítőket készít. Évente kétszer jön ki új kollekciója: ruhák, kabátok, táskák, kesztyűk, mind kézzel készítve. Kivételesen jól bánik a bőrrel, illetve ötvözi azt más anyagokkal, a hagyományos technikát a modernnel vegyíti. Régebben nagy figyelmet fordított a különböző trendekre, mostanában egyre inkább a saját útját járja. Biztosítóövekből szőtt táskája hozta meg számára az ismertséget: a szokatlan alapanyagból készített, letisztult formavilágú, praktikus, de mégis különleges darab azóta is felbukkan a kollekcióiban, újabb és újabb variációkban. Most éppen a bizánci motívumok ragadták meg a fantáziáját, de bármi képes inspirálni. Tuan szerint az is nagyon fontos, hogy a környezete is alkotásra ösztönözze. A stúdióban egyszerű, de igényes gonddal összeválogatott bútorok közt a legkülönfélébb országokból hazahozott tárgyak, szobrok állnak, a falakon a divattervező festményei lógnak.
A faltól falig érő könyvespolc azt sugallja, máshogy kapcsolódik ki a divattervező. Hatalmas albumokat, művészeti kiadványokat mutat, néhány dizájnerkatalógus is lekerül a polcról, amelybe lelkesen belemélyedünk. Itt is csak a munka, az inspiráció. Aztán csak kiböki, hogy ha már olvas, akkor leginkább regényeket, azok közül is a franciákat és az oroszokat kedveli. Egyből sorolja is, mi a közös a két ország irodalmában, hogy mitől különleges, és szerethető egy klasszikus nagyregény. Amúgy is csapong, gyakran szövi egyik témából már a következőt, mesél, mosolyog, gesztikulál. Elképesztő életerő sugárzik belőle is, a munkájából is, csupa optimizmus az egész lénye. Szerinte a divatvilág is érzi a nemrég bekövetkezett válságot, de ő bizakodik. „Hat éve kezdtem el ezt az egészet, és a nulláról építettem fel. Ahhoz képest jól megy minden. Élek, ahogy élek, a bevételeket meg visszaforgatom a márkába, hogy tovább fejleszthessem, hogy tovább terjeszkedhessünk” – mondja, amikor arról kérdezzük, meg lehet-e ma élni divattervezőként. Az általa készített darabokat egyre többen keresik, 25-től 60 éves korig bárkit fel tud öltöztetni. Egyedi, könnyen felismerhető dolgokat tervez, amelyek ugyan nem olcsók, de az anyagok minősége garantálja, hogy nem is egy szezonra szólnak. Egy táska akár négy teljes napig készül, Tuan a mai napig minden egyes darabot saját kezűleg rak össze.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!