A szombaton kezdődött és október 15-ig tartó szegedi Armel Operaverseny és Fesztivál immár hatodik éve a felfedezés, a komplex művészi teljesítmény értékrendjét képviseli a legmagasabb színvonalon. Értékteremtő küldetése az eredeti színrevitelek megvalósításától a legvadabb kísérletekig terjed megmutatva, hogy merre tart a 21. században az operajátszás.

 
Fotó: Kelemen Zoltán, MTI

Az Armel célja a kezdetek óta új művek és új módon előadható klasszikusok felfedezése az operajátszás korszerű eszközeinek a keresésével, sokoldalú előadóművészek kiválasztásával. Minden évben öt produkciót hoznak létre, öt különböző ország operaházában. A versenyzőket két fordulóban választják ki a produkciók főszerepeire. Az első fordulóban a világ több pontján tartott meghallgatások során harminc énekes kerül kiválasztásra elsődlegesen a hangi adottságok alapján. A Szegeden zajló második fordulóban a rendezők és a karmesterek együtt válogatják ki a versenyszereplőket, akik az öt partner operaház egyikében készülnek fel az előadásokra. Az Armel Operafesztivál helyszíne a Szegedi Nemzeti Színház, a versenyprogramot az Arte, a promóciós felvételeket a Mezzo, a gálát a Duna Televízió közvetíti élő egyenes adásban. A záró gálán adják át a legjobb produkció, női előadó és férfi előadó díját a szakma krémjéből álló nemzetközi zsűri döntése alapján. Az Armel Operaverseny és Fesztivál a hagyományos énekversenyektől eltérő történetéről nemrég megjelent egy gyönyörű album, amely helyszínek, résztvevők, előadások, díjazottak, színpadi és kulisszák mögötti felvételek fényében eleveníti fel az Armel eddigi sikertörténetét. Nagy büszkeség az Armel történetében, hogy az idei két győztes, a legjobb férfi és a legjobb női énekes önálló szilveszteri koncertet adhat Európa egyik leghíresebb koncerttermében, a genfi Victoria Hallban.

Az idei produkciók sorában szerepel operaoratórium, operakrimi, gyerekopera, két ősbemutató és egy ősrendezés. Újításnak számít, hogy a rangos nemzetközi zsűri mellett, amit idén Raymond Duffaut, az Orange fesztivál főigazgatója és az Avignoni fesztivál művészeti tanácsadója elnököl, a Szegedi Tudományegyetem képviselői is díjakat osztanak ki. Továbbá felállt egy civil zsűri is, ami lelkes operarajongókból, Szeged város prominens személyiségeiből áll.

Az idei fesztivált a műfaji tobzódás és változatosság jellemzi. Stravinsky Oedipus rex című opera oratóriuma Jean Cocteau szövege nyomán a Poznani Opera produkciója, amelyik új partnere az Armelnek. Zoran Juranić horvát zeneszerző ősbemutatója, A nyár utolsó virága érdekessége, hogy a Szerb Nemzeti Színház, a Horvát Zeneszerzők Társasága és a Zágrábi Zenei Biennálé együttműködésében jött létre, a szerző rendezésében és vezényletével. Igazi különlegességnek számít az első, interaktív gyerekopera, Russell Hepplewhite-tól a Lajka, az űrkutya. Operatörténeti kuriózum, hogy a Verdi bicentenárium évében az eredeti produkció dokumentumai, díszlet és jelmeztervei alapján kerül bemutatásra Verdi Simon Boccanegrája. Az Isztambuli Állami Opera és Balett produkciója Britten szellemtörténeten alapuló A csavar fordul egyet című műve. A Szegedi Szimfonikus Zenekar az ötből három operában működik közre, valamint a Díjátadó Gála kísérőzenekara is.

Címkék: zene, opera, fesztiválok

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!