A véletlen megragadása – Klenyánszki Csilla és Bíró Dávid fotókiállítása, Trapéz Galéria

 

Ha egyáltalán vannak véletlenek, belőlük is sokféle létezik: két alkotó nem csak eltérő technikákkal, de egész más oldalról is megközelítheti a véletlen(szerűsége)t. Az Amszterdamban élő Klenyánszki Csilla Az otthon pillérei című (a BoredPandának köszönhetően nemzetközi visszhangot kapott) sorozata egyszerre performansz- és fotóművészet, mivel szűk időkorláton belül – egy kisgyermek délutáni alvása alatt – épít bonyolult egyensúlyszobrokat a minden háztartásban megtalálható tárgyakból, például partvisból, esernyőből, PET-palackból, virágcserépből. Munkájában a véletlen egyszerre segítő, hiszen a váratlan párosításokból és ellensúlyozásokból érzékenyen megszerkesztett pillanatnyi harmónia keletkezik, ám lehet végzetes is, ha az építmény leomlik, megsemmisítve a kompozíciót, ráadásul felriasztva az alvó gyermeket.

A női, anyai tökéletesség iránti vágy és nyomás is megjelenik rajtuk: képein az alkotó (teste) is pillér, a kanapé negyedik lába vagy a fején vödröket (elegáns kis fekete ruhában) egyensúlyozó tartóelem. Sorozata annak ellenére személyes, hogy arcát nem látjuk a fotókon, míg a The Reminiscence of Being a Woman már kimondottan a nők eltárgyiasításáról szól: nem is kell távolra nézni, hogy lássuk, a világ jelentős része ma is úgy tekint a nőkre, mint praktikus és esztétikus eszközökre, akár egy csini vázára vagy egy szatyorra, amit jól meg lehet pakolni.

Bíró Dávid ennél is „pepecsebb” utat választott, hogy a véletlent jóformán a legelemibb pixelekből, a legabsztraktabb minőségében megidézze: Multiplex-sorozatában különleges szűrőkön átirányított fénypászmák segítségével hozta létre színjátszó hajszáltörésektől, optikai gyűrődésektől gazdag textúrájú fotóit. Tudatosan használta az illúzióteremtést Front End című képsorozatában is, ám itt már nemcsak vizuális, hanem virtuális értelemben is, rámutatva érzékelésünk és elménk azon sebezhetőségére, mennyire nehezen tudunk különbséget tenni valós és elképzelt dolgok-terek, közös és saját párhuzamos valóságaink között.

A kiállítás május 4-ig látható.

Címkék: kiállítás

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!