Juhász Adrián nagyon jó évet tudhat maga mögött: 2017 szeptemberében a floridai Sarasotában rendezett evezős világbajnokságon Simon Bélával fantasztikus hajrával aranyérmet szerzett kormányos kettesben, majd októberben Pétervári-Molnár Bendegúzzal, a térképet meghazudtolva, Franciaországban a Genfi-tavon lett kétpárevezősben tengeri evezős-világbajnok. A világ- és Európa-bajnok sportolóval beszélgettünk.
– Korábban Simon Bélával Európa-bajnokságot nyertek kormányos nélküli kettesben. Hogy kerültek egy hajóba?
– 2009-ben ültünk össze. Mindketten szolnokiak vagyunk, ugyanabban a klubban versenyeztünk. Simon Béla előző párja teljesítményben kezdett eltávolodni Bélától, én fiatalabb voltam és jöttem felfelé, ezért megpróbáltuk együtt és bevált.
– A magasságuk és a testalkatuk is hasonló. Ez fontos a párosoknál?
– Nem feltétel, de azért mindenképpen előnyös.
– Egyszer egy evezős azt mondta, ők amolyan modern gályarabok…
– Ez igaz, az evezés az egyik legtöbb edzés óraszámot igénylő sportág. Nekünk is sokévi kemény munka kellett ahhoz, hogy elérjük azt az eredményt, ahol most tartunk.
– Ilyenkor télen hol edzenek?
– Konditeremben, evezőpadon, vagy mint most is, olyan országba utazunk edzőtáborozni, ahol nincs fagy és lehet a vízen evezni.
– Kolláth Vandával kiegészülve kormányos kettesben lettek világbajnokok. Nem elkeserítő, hogy ez nem olimpiai szám?
– Egyáltalában nem, mi „vérfrissítésként” vágtunk bele, és szerintem az a győzelem is bizonyította, van helyünk az olimpiai számban is.
– Van még egy világbajnoki cím a tarsolyában: Pétervári-Molnár Bendegúzzal a tengeri evezős-világbajnokságon a 6000 méteres döntőben 25:06.50 perc alatt értek elsőként a célba. Mennyiben más a tengeren versenyezni?
– Többször is voltunk már tengeri világbajnokságon, amit ezúttal kivételesen nem tengeren, hanem valamilyen okból a Genfi-tó vizén rendeztek. Itt mesterségesen, nagy hajókkal idézték elő a „tengeri” hullámokat, és nem egyenes pályán mentünk, hanem bójákat kerülgetve eveztünk körbe, ha valaki tévesztett, hibázott, büntetőpontokat is kaphatott. A síkvízi evezősök a nagyon hullámos vizeken általában hátrányosabb helyzetből indulnak, mert a mezőnyben sokan vannak, akik kifejezetten csak erre a versenyre készülnek, a nagy hullámokra edzenek. A hajó is más, sokkal robusztusabb, nehezebb, szélesebb és úgy van kialakítva, hogy a becsapó tengervíz a hajó végén kifolyik.
– Meglepetést okozott a sikerük?
– Igen, mert a 68 páros között bár volt néhány ismerős arc, de kevesen voltunk síkvízi evezősök, emellett Magyarországnak férfi evezésben ez volt az első tengeri világbajnoki győzelme, és ennek nagyon örültem.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!