A 24 éves Szabó Krisztián nagyon szereti a sebességet és a gyorsabb haladás érdekében nemegyszer meglöki a másik autót. Még mielőtt valaki rendőrért kiáltana, kérem, ne tegye, mert mindezt egy kanyargós, vegyes talajú, hol aszfaltos, hol murvás körpályán követi el, ahol a ralikrosszversenyeket rendezik. Szabó Krisztián autókrossz Európa-bajnokkal annak kapcsán beszélgettünk, hogy nemrég a ralikrossz Super 1600-as kategóriájában megszerezte a szakág első magyar Európa-bajnoki címét.
– Agresszív versenyzőnek tartja magát?
– Csak annyira, mint a versenyzőtársaim. Egy kis karambol benne van a játékban, viszont vannak olyan manőverek, amelyeket nem engednek: szándékosan nem tolhatom le a pályáról a másikat, azért már büntetés jár.
– Édesapja síoktató volt, ön is síelt. Hogy jött az
autózás?
– Valóban sportos családból származom, édesapám révén én is a síeléssel kezdtem. Azután az egész család áttért a motorsportokra. De apukám engem féltett és nem engedte, így magamtól keveredtem az autóhoz. A síkrossz pedig mára már inkább hobbi maradt.
– Némi ponthátránnyal érkezett Németországba a ralikrossz bajnoki cím döntőjére. Mennyire bízott a győzelemben?
– Egész évben a legnagyobb ellenfelemmel, a dán Ulrik Linnemannal felváltva vezettük a pontversenyt. Az utolsó futamra úgy értem oda, hogy a 2. helyem biztos volt, végig úgy éreztem, nincs vesztenivalóm, talán ezért nyertem meg a bajnokságot.
– Hány futamból állt az Európa-bajnokság?
– Idén hat versenyünk volt. A futamokat mindig a hét végén, szombaton és vasárnap rendezik, a döntő vasárnap szokott lenni. Általában 1000 méter körül vannak a körpályák, vagyis keveset megyünk, ezért nagyon kell koncentrálni. A kvalifikációs futam négy kör, az elődöntő és a döntő pedig hat kör.
– Egy-egy futamon hányan állnak rajthoz?
– Ebben a kategóriában általában húszan vagyunk, ez a maximálisan engedélyezett létszám, de előfordult már, hogy nem volt ilyen limit, akkor vagy harmincöten is „tolongtunk” a pályán.
– Hány kategória van a ralikrosszban?
– Három. Az enyém a Super 1600-as, van egy TouringCars kategória, az 2000 köbcentis, és van a SuperCars, a királykategória. Ezek 2000-es turbómotorok, 600 lóerővel, és itt már világbajnokságot is rendeznek, itt szokott indulni többek között Sébastien Loeb vagy Peter Solberg is.
– Korábban síkrosszban ifi magyar bajnok volt. Melyik a veszélyesebb, a síkrossz vagy a ralikrossz?
– Azt gondolom, a síelés veszélyesebb, mert a sípályán is simán száguldunk több mint 100 km-es sebességgel, viszont ott nincs semmi, ami megvédjen, legfeljebb a háló állíthat meg, és ha elesik az ember, az fájdalmasabb lehet, mint egy autóval ütközni.
– A Forma–1-es idény is a vége felé közeledik. Hogy látja az idei szezont?
– Bevallom, utólag sokszor érzem úgy, hogy ez bizony nem volt egy túl izgalmas futam. Azt gondolom, muszáj kitalálni valamit annak érekében, hogy ez a sportág újra olyan népszerű legyen, mint hét-nyolc évvel ezelőtt volt, és bízom benne, hogy lesz valami pozitív elmozdulás ebbe az irányba. Egyébként reménykedem abban, hogy Nico Rosberg idén behúzza a bajnoki címet, szerintem nagyon megérdemelné.
– A ralikrossz mikor folytatódik?
– Jövő áprilisban kezdődik a következő szezon, addig jut idő egy kis pihenésre, beiktatunk pár nap síelést is, de már testben és lélekben is kezdek felkészülni a következő idényre.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!