Tizenkét százalék, vagyis nagyjából minden nyolcadik ember. A felmérések szerint az Amerikai Egyesült Államokban élők közül ennyien vesznek ki szabadságot hétfőre, hogy nyugodtan élvezhessék az ottani idő szerint vasárnap este kezdődő XLVII. Super Bowlt.

 
Jim Harbaugh és John Harbaugh

Nézni persze ennél jóval többen, mintegy százmillióan (azaz minden harmadik amerikai) nézik a Baltimore Ravens és a San Francisco 49ers összecsapását, amely vitathatatlanul az év sporteseménye az USA-ban. Arra vonatkozóan egyelőre nincsenek adatok, a magyar GDP-t mennyivel veti vissza a mérkőzés, holott az amerikai futball döntőjére idehaza is százezres nézőszámot várnak, márpedig az igazi hőstett itt, a hat órával „előrébb lévő” Közép-Európában végigizgulni a közvetítést – amelynek legkorábban is hajnali 4 óra tájában lehet vége –, majd nekivágni a hétfőnek.

Magát a találkozót a tengerentúlon Brother („testvér”) Bowl néven is emlegetik, nem véletlenül, hiszen a profi amerikai futball bajnokság (NFL) történetében először fordul elő, hogy a döntős csapatok vezetőedzői egymás testvérei. Sőt, a többi népszerű, úgynevezett „major” sport (baseball, kosárlabda, jégkorong) első számú ligáinak rájátszásában sem fordult még elő hasonló. Nem csoda tehát, hogy a mítoszteremtésben utolérhetetlen amerikai média most a játékosok helyett legfőképpen Jim és John Harbaugh-val van elfoglalva – akiknek családnevét szójátékra felhasználva a Harbaugh Bowl vagy röviden csak Harbowl és a Superbaugh neveket is aggatták már a meccsre. Kettejük közül a 49 éves Jimnek van jelentős játékosmúltja, 15 évig irányítóként játszott a ligában. Az előző idényben vette át a San Francisco 49ers irányítását, és a hosszú évek óta lesajnált kaliforniaiakat rögtön a rájátszásba vezette, ám a Super Bowl előtti utolsó akadályban elbukott, ugyanúgy, ahogy bátyja, az 50 esztendős, profi játékosmúlttal nem rendelkező John is a Baltimore Ravens trénereként. Most viszont mindketten hibátlanul meneteltek együttesükkel a playoffban, nehéz helyzet elé állítva ezzel az amerikai futballért élő-haló szüleiket, különösen a 40 évig egyetemi csapatoknál dolgozó édesapjukat, Jack Harbaugh-t. „Nem lehetne inkább döntetlen?” – tette fel viccesen a kérdést édesanyjuk, Jackie a napokban egy rádióműsorban.

A válasz természetesen „nem”, azaz legkésőbb a hosszabbításban dűlőre kell vinni a dolgot. Így az is biztos, hogy bármi is lesz a magyar idő szerint éjfél után fél órával kezdődő mérkőzés eredménye, valamelyik gárda elveszti eddigi 100 százalékos mérlegét a Super Bowlban. A Baltimore-nál ez egy részvételből egy győzelmet jelent (2001-ben), a San Francisco viszont egészen elképesztő módon ötből öt nagydöntőt tudott le nyertesen, igaz, az utolsót is még 1995-ben. A baltimore-iaknál viszont akad még valaki, aki jól emlékszik arra a bizonyos győzelemre, méghozzá a veterán védő, Ray Lewis, akit ráadásul az említett 2001-es mérkőzés legértékesebb játékosának (MVP) is megválasztottak. Lewis már a rájátszás elején bejelentette, az idény végén visszavonul, és sokak szerint éppen ez adott pluszerőt neki és a játékostársaknak, amellyel két párharcot is meg tudtak nyerni idegenben. Pedig kárörvendően készült már a „Nagy Ray Lewis Búcsúparty” Denverben, majd a New England Patriotsnál is (utóbbi csapat stadionjánál egy óra számolta vissza a védő pályafutásából hátralévő másodperceket, ami végül nem jött be, mert a Baltimore ott is nyert), ám a védő most már biztos, a New Orleans-i Mercedes-Benz Superdome-ban fejezi be karrierjét – a 76 500 néző befogadására alkalmas szupermodern stadionban rendezik ugyanis az idei Super Bowlt.

Miközben a Harbaugh fivérek és Lewis mindenki elől ellopják a show-t – ráadásul, ha ez nem lenne elég, még ott lesz az amerikai himnuszt éneklő Alicia Keys, valamint a félidőben fellépő Beyoncé is – azért essen szó a hagyományosan középpontban lévő irányítókról is. A Baltimore-t Joe Flacco, míg a San Franciscót Colin Kaepernick mozgatja. Mindketten először szerepelnek döntőben, de a rájátszásban mutatott kitűnő formájuk miatt elképzelhető, hogy folytatják posztjuk hagyományait: az eddigi 46 Super Bowl több mint felén, 27 alkalommal valamelyik irányító kapta az MVP-címet.

A Super Bowl közvetítésén az Egyesült Államokban évenkénti váltással három csatorna, a CBS, a Fox és az NBC osztozik. Idén a CBS a soros, amely az eddigi 3,5 millió dollárról 4 millióra (átszámítva mintegy 850 millió forintra) emelte azt az összeget, amelyet egy vállalatnak egy 30 másodperces reklámért fizetnie kell. A General Motors azonnal jelezte, ekkora összegért nem akar hirdetni, ám a nem kevés reklámidő így is hamar elkelt. S hogy kik engedhetik meg maguknak, hogy reklámozzák magukat a Super Bowlon? Az eddig ismert lista a következő: Mercedes- Benz, Gildan, Samsung, Blackberry, Kraft Foods, Subway, Taco Bell, Procter & Gamble, Best Buy, Coca-Cola, Sodastream, PepsiCo, Axe, Audi, Kia Motors, Ford Motor Company, Wonderful Pistachios, GoDaddy, Paramount Pictures, Universal Studios, Walt Disney Studios és az „örökös” Super Bowl-hirdető sörvállalat, az Anheuser-Busch.

Címkék: sport, Super Bowl, NFL

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!