A hét képe, címlapja, népszerűségi kacsája, öntökön rúgása, vizsgálata és a hét száma.
A hét képe
Megfáradt yuppiként ráncolja szemöldökét, már csak a trendi kávéscég félliteres készítménye tartja benne a lelket, még a laptop almája is megtört fénnyel világít – a kabinet nemzetközi szóvivője, Kovács Zoltán kendőzetlen (bocsánat: nadrágtalan) őszinteséggel tárja elénk mindennapjait. Persze megeshet, hogy csak a kormányzat mondásait próbálja érzékletesen szemléltetni, most például azt, hogy: az államadósságra rámegy a gatyánk is.
címlapja
Lenácizta és leelmebetegezte Orbán Viktort a Magyar Narancs. Az elsődleges értelmezés alapján is egyértelmű szöveghez brutális vizuális mankót is nyújtott az újság. Lapot mindenki vegyen/ne vegyen ízlése szerint – de ítélkezni kár lenne, hiszen a magyar sajtó sokszor állt már ki amellett, hogy mindenki szabadon elmondhassa, vállalhassa véleményét.
A hét biznisze
Vasutat építhet a Mennyei Birodalom: Budapest és Belgrád között robog majd a szupervonat 200 kilométeres sebességgel óránként. A 166 kilométer hosszú magyar sínszakasz felújítása 475 milliárd forintot kóstál – ezt a kínaiak fizetik, mivel azt szeretnék, ha a szintén kínai tulajdonban lévő görög kikötőkbe előbb gördülne be az árujuk. A beruházás azonban szakértői becslések szerint csak akkor rentábilis, ha egy gigászi raktár és logisztikai bázis épül Magyarországon, azaz hazánk kvázi „becsempészi” az uniós területre Kínát. Kérdés: ennek mi a politikai és a politikusi ára.
A hét képernyőblamázsa
Hiába stafírozták ki 80 milliárd forintért az MTVA-t, az M1 hírcsatorna újabb 8-10 milliárd forintért kuncsorog, ugyanis drága mulatság a folyamatos élő műsor sok helyszíni kapcsolással. Úgy pedig különösen drága, hogy az agitációs és propagandacsatornává alázott M1 még a fideszeseknek is túlzottan „lakájmédia”. Legalábbis erre lehet következtetni abból, hogy nyárra a csatorna nézettsége mintegy 150 ezresre olvadt – ami negyede az egy évvel korábbi nézőszámnak. Nyilván a most tervezett orosz nyelvű hírszolgáltatás fogja ezt a számot emelni.
A hét népszerűségi kacsája
Üzembiztosan igazítja a miniszterelnök világképéhez közvélemény-kutatásainak eredményét a Századvég. Miközben a szintén kormánypárt közeli Nézőpont is arra jutott, hogy a Fidesz népszerűsége stagnál, a Századvég szerint viszont izmosodik Orbán pártja, és persze sorvad a rivális Jobbik. Ezt egy 1 százalékos eltérésre alapozza a Századvég, szerinte a Fidesz tábora a biztos szavazók körében 40-ről 41 százalékra hízott, míg a Jobbiké 27-ről 26-ra csökkent. Csakhogy az úgynevezett mérési hibahatár mintegy 3 százalék, azaz egészen biztosan akkor nő a támogatottság 1 százalékot, ha 4 százalékkal erőteljesebb az előző adatnál. Ez a mondás viszont még a Századvég száján sem fér ki.
A hét öntökön rúgása
A kis magyar boltok forgalmát akarta felpörgetni a kormány hivatalosan a vasárnapi zárva tartással. Csakhogy a multik megerősítették és javították pozícióikat, míg a plázákban és a hiperekben, illetve az idegenforgalmi központok környékén működő üzletek forgalma több százmilliárd forinttal csökkent – így a költségvetés 50- 100 milliárd adóbevételtől esett el. Ráadásul az is előfordulhat, hogy az EU az uniós jogot sértőnek nyilvánítja a kereskedelmi láncokat sújtó különadót, így újabb tízmilliárdok zuhannak ki a büdzséből. Azaz egy piacátrendezési, -szerzési kísérletnek könnyen adóteher-átrendezési következményei lehetnek – értsd: adóemelés.
A hét vizsgálata
Több mint egy év után újra van felügyelőbizottsága a Magyar Nemzeti Banknak. A választások után ugyanis az előző grémium mandátuma leketyegett, és azóta senki nem nézett Matolcsy György körmére – pedig szépen felgyűlt alatta a monetáris piszok. Az Európai Központi Bank (EKB) szerint például nem dolga tízmilliárdokért irodaházat, kórházat, oktatóközpontot vásárolni, ahogy nem minősül jegybanki befektetésnek a 4,5 milliárdért vásárolt Tiziano-kép sem. Csakhogy a felügyelőbizottság szerint az EKB nem tudja, mit beszél, a jegybank remekül működik Matolcsy alatt. A pártatlan verdikt a felügyelőbizottság elnökétől származik, aki nem más, mint Papcsák Ferenc – korábbi elszámoltatási kormánybiztos. A látszat kedvéért azért Papcsák kér egy listát arról, mit vett 1990 óta a jegybank.
A hét száma: 77%-kal
kevesebbet költött arra az állam, hogy Simicska Lajos médiabirodalmának orgánumaiban reklámozza magát, mint tavaly. De aggodalomra semmi ok: állami pénz nem vész el, csak átvándorol. Így annak, aki a kormányzat és az állami vállalatok hirdetéseiért olvasta például a Magyar Nemzetet, nem kell mást tennie, mint kinyitnia a Magyar Időket – hiszen még maga Orbán Viktor is (Facebook-posztjának tanúsága szerint) Habony Árpád lapjából olvassa ki az új irányvonalat.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!