Horváth Ádám operaénekest nevezték ki a héten a Magyar Állami Operaház miniszteri biztosává. Az lesz a feladata, hogy átvilágítsa a dalszínház pénzügyeit, gazdálkodását és javaslatokat dolgozzon ki arra, hogyan lehetne az intézményt hatékonyabb szervezeti formában üzemeltetni.

 

Horváth Ádám olyan miniszteri biztos, aki egészen az utolsó  pillanatig egyáltalán nem volt olyan biztos. Korábban  ugyanis arról szóltak a hírek, hogy Harangozó Gyula, a bécsi  opera balettigazgatója lesz a magyar operaház miniszteri biztosa.  Harangozó ebben annyira biztos volt, hogy még be se  tette a lábát az operaház épületébe, máris megüzente, hogy ki  lesz kirúgva. Közben azonban a Nemzeti Erőforrás Minisztérium  egy jól sikerült piruettel hátat fordított a balett-táncosnak és az  énekest nevezte ki. Ez a döntés nyilvánvalóan a minisztériumon  belüli belső viták eredményeként született meg, amelyek  arról szóltak, hogy az énekesek vagy a táncosok értenek-e jobban  a pénzügyi átvilágításhoz, a profitoptimalizáláshoz, a kettős  könyveléshez, a munka- és üzemracionalizáláshoz.  Nyilvánvaló, hogy az énekesek.  Valószínűleg hiányos zenei és közgazdasági műveltségem  miatt nem tudok róla, hogy Horváth Ádám ezeken a területeken  eddig maradandót alkotott volna. Nem hallottam még énekelni  sem, arról pedig végképpen nincsenek információim, hogy  hogyan világít. A Fidesz kulturális tagozatában végzett politikai  tevékenységén túlmenően mindössze annyi szakmai információt  találtam róla az interneten, hogy egy diósgyőri fesztiválon  nagy sikerrel énekelte a La Mancha lovagja című musicalből a  szélmalmokkal harcoló Don Quijote szerepét. A minisztérium  valószínűleg ebből gondolta, hogy immár sokadik próbálkozóként  ő majd meg tudja oldani az operaház gondjait.  Horváth kinevezéséből némelyek azt a következtetést vonták  le, ez is jellemző példa arra, hogy a Fidesz minden fontos és  kevésbé fontos pozícióba a saját politikai biztosait, komisszár jait  ülteti, és nagy ívben tesz rá, hogy ezek az emberek szakmailag  is alkalmasak-e vagy sem. Én azért nem fanyalognék előre.  Akadhatnak univerzális tehetségek. Ismerek például egy  viszonylag közepes közgazdászt, aki viszont tűrhetően énekel.  Akkor miért ne lehetne egy közepes énekes tűrhető közgazdász?  Azt javaslom, várjuk meg, amíg Horváth Ádám a süllyesztőtől  a zsinórpadlásig átvilágítja a teljes vertikumot (vagy stílszerűbben:  Verdikumot.) Nem lennék meglepve, ha tömegével  esnének ki csontvázak a kelléktár szekrényeiből, ha felmerülne  a gyanú, hogy titokban befolyásos izraeli üzletemberek vetettek  szemet a Hattyúk tavára, s hogy a kórus fittyet hány a nemzeti  egységre, mert még mindig több szólamban énekel.  Gondolom, alaposan átrostálják majd a repertoárt, és kiszórják  belőle a liberális librettókat. Nem csodálkoznék, ha belekerülne  a műsorfüzetbe Prokofjev ritkán játszott operája, a  Három narancs szerelmese. Ebből látszana, hogy a szavazófülkékben  lejátszódott forradalom új értékeket hozott létre a kultúrpolitikában  is.  Az utóbbi húsz évben átvilágítók, biztosok, ügyvezetők,  főigazgatók, főintendánsok jöttek-mentek az operaház öreg  falai között. Kormányok, koncepciók, korifeusok gyorsan változtak.  Csak a helyzet maradt változatlan. A Magyar Narancsnak  2005-ben egy társulati tag – név nélkül nyilatkozva – így  panaszkodott: „Az épületben elképzelhetetlen mértékű kuszaság  uralkodik, sok a feladat nélküli vezető, az egymást átfedő  hatáskör. Motiválatlanság, rendezetlen viszonyok, pitiáner személyeskedés,  ezer sebből vérző technikai megvalósítás jellemzik  a házat. Eközben egyszerre van jelen a pénzhiány, a járandóságok  zsarolásízű visszatartása, illetve a fedezet nélküli bérkiáramlás  és a külsős cégeknek mondvacsinált okok miatt kifizetett  horribilis díjak. Az emberek intrikálnak, az új kezdeményezéseket  elutálják, a hangulat szörnyű, aki teheti, az lop, csal  és hazudik.”  A fantom pedig valahol odafönn a zsinórpadláson egyfolytában  röhög a markába.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!