Charleroi Nyugat-Európa egyik legszegényebb városa. Magyar szemmel ez a szegénység talán nem kiáltó, de a jómódú Bel­giumon belül a félmilliós egykori iparváros a reménytelenség jelképének számít. Amikor nemrég egy gazdag üzletembert kiraboltak benne, a bírónő azt a bölcsességet találta mondani neki, hogy „egy ilyen szegény és tönkrement régióban” ne mutogassa az utcán a gazdagságát.

A munkanélküliség harminc százalék fölötti, s a belváros köz­vetlen közelében bezárt kohók, rozsdásodó gyárak, elhagyott és senki földjének számító ipartelepek emlékeztetnek a szerencsésebb múltra, a vallon bá­­nya- és acélipar egykori fénykorára.

A Brüsszelbe járó magyarok leginkább csak a város repülőterét ismerik, ahova a fapados járatok érkeznek Bu­­dapestről. A repülőteret finom trükkel „Brussels Charleroi Airport”-ként hirdetik, s az érkező utasok legtöbbje a terminálról busszal vagy autóval azonnal tovább is utazik a belga fővárosba. Aki mégis beutazik a városba, azt gyorsan mellbe vágja az elhanyagolt épületekből, lepukkant bárokból és rosszkedvű járókelőkből szitáló szomorúság. Vagy ahogy Radnóti Miklós írta oly gyönyörűen, a „házfalakról csorgó vöröslő fájdalom”. Egyszer, amikor egyedül bolyongtam a városban az esti brüsszeli vonatra várva, arra gondoltam, hogy ha megvalósulnak az Európa gazdasági hanyatlásáról és más világrészek diadaláról szóló, szuper­pesszimista jóslatok, akkor néhány évtized múlva talán az egész Európa olyan lesz, mint Charleroi. De reméljük, ez még rémálomnak is túlzás.

A kihalt és nem is túlságosan biztonságos belvárosban betértem egy kívülről antik épületet utánzó templomba. A Szent Antal-templom a belga nehézipar fénykorában épült, hideg és ünnepies klasszicizmusa egykor a helyi polgárokat kívánta elkápráztatni és saját gazdagságukra emlékeztetni. A nagyzoló stílus mára visszájára fordult, a málló falak, elkoszolódott díszítések a rideg, fűtetlen templomtérben különös intenzitással vallanak egy korszak hanyatlásáról.

De az emberek mindenütt élni és hinni akarnak. Amikor beléptem, éppen fekete mise kezdődött a Szent Antal-templomban. Nem „feketemise”, ördögi praktikákkal, hanem római katolikus szentmise fekete híveknek, Charleroi afrikai lakóinak. Fiatal fekete pap misézett, a félkörben elrendezett padsorokban is főleg fekete hívek ültek. Termetes asszonyságok színes kalapokban, öltönyös-nagykabátos férfiak, bőrdzsekis fiatalok. Egy srác gitározott, s a hívők afrikai zsoltárokat énekeltek, olyanokat, amilyeneket Afrikában vagy Harlemben szoktak. Nagyon más volt, mint amit európai katolikusként megszoktam: de a rideg város rideg templomában átmelegítette a lelkemet. Aztán azt is észrevettem, hogy a fiatal fekete pap mellett egy idősebb, fehér atya segédkezik, talán a templom plébánosa, aki örömmel engedte át az esti szentmisét új híveinek. A fekete családok között is ült néhány európai hívő. Ügyetlenül, de látható buzgalommal igyekeztek bekapcsolódni a lendületes afrikai ünnephez hasonlító szertartásba. Óvó szeretettel néztek a felszabadultan izgő-mozgó, csokifekete kisgyerekekre, akikre itt senki sem szólt rá, hogy „templomban vagytok!”.

Ezúttal nem a prédikáció, hanem maga a mise vallott arról, hogy az emberek közti előítéletet kellő jóakarattal még a szegénységben is legyőzheti a szolidaritás.

2011. január, Brüsszel

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!