Anyagias szolidaritás a magyar. Éhes és fáradt. Táska van a szeme alatt, fáj este a szíve. A magyar haza nem engedi együtt érzőnek lenni a fiait. Éhes polgár nem tud tanulni, szeretni, a félős magyar nem áll ki a kollégáért, barátért, se rendőrért, se szeretőért. A falatot lesi. Kénytelen.
Néznek a lézengő nővérek a tüntetésen, alig néhány száz kórházi napszámos, ha egyáltalán, állnak kétségbeesve, nem értik. Hol a nép? Kinek az anyja, testvére, férje nem volt még beteg, ki nem látta a kórházban, amit látott.
Ahogy néz a salakos, málló falról a penész. Ahogy megáll a szíve a világnak. Hogyhogy nem tüntetnek a Kossuth téren ezrek? A tévének nyilatkozó nővér lesüti a szemét, pedig nem a királyi vagy egyéb csatlós tévé veszi. A többiek műszakban vannak, ezt mondja szegény asszony. Olyan fáradt, alig tud beszélni. Vagy mellékállásban, ezt is mondja, és ő is érzi a szégyent, mert ilyen nincs: az emberi méltóság nem egy abrak a mellékállással. De mégis. Minálunk igen.
Az apanázs eleinte csak az időt veszi el. Aztán az elvett idő viszi a szívet is. Nincs szíve a fáradt magyarnak, mert ha néha magára marad, és fulladva megáll, nem érti, hol van. Hogy miért van ott. És ha a gondolataiból is kiveszik a szolidaritás, akkor megy veszendőbe a kegyelem is. Körülbelül tavaly ilyenkor adtam föl. Akkor elengedtem a naivitásom; menjél, röpüljél, kicsi naivitás! Addig azt hittem, hogy az irodalom, a sajtó, de legalább a nyelv, a magyar nyelv szolgálata, szóval ezek a nemes ügyek miatt ezen a mesteremberek, mi kénytelenek vagyunk hozni valami minimumot. Olyan magasat, mint a lábfürdő. Nevessenek ki. Nem gondoltam magasabbra, csak hogy a bokámat nyaldossa. Aztán azt olvastam a Magyar Nemzetben – az Írószövetség közgyűlése előtt gondolta végig dolgos hétköznapjaikat egy esszéista –, hogy a Szépírók Társasága behódolt a hatalomnak. A karakán Írószövetség meg nem. A behódoló beköltözött a Petőfi Irodalmi Múzeumba, a karakán meg nem volt hajlandó föladni függetlenségét. Ezt most csak azért mesélem el maguknak, mert megmutatja a kortárs lélek hatalmi logikáját. Nem az acsarkodás fontos, abból akadnak cifrábbak, de a nézőpont, ahonnan a világra néz.A Szépírók Társaságának (szerintem a legfontosabb magyar írószervezetnek) nem volt semmije: szobasarka, hokedlije, borotválkozótükre. Kapott kicsi szobát. Az Írószövetségnek négyemeletes székháza van. A svejki logikát követve a székházban nyújtózás lehet hőstett. De nem a függetlenség hősiessége. Itt kezdődik a sunyiság, és itt már nem csak a szolidaritás ér véget (vagyis nem csak arról van csak szó, hogy a másiktól még a szobát is irigyli), hanem az elemi tisztesség is. Ez a retorika úgy írja fölül a saját hatalmi helyzetet, mintha a beszélő lenne az áldozat, a kivételezett szerep a másik átpozícionálásával hősiessé válik. A poszt tengelyesen tükrös lesz a saját, valódi helyzetére. Ezzel a logikával működik ma a hatalom: a kortárs kegyenceket és urakat felénk üldözik. Üldözi őket valaki. Ők a pénzt, paripát és fegyvert birtokló számkivetettek. Mintha a párttagok ellenzékiset játszottak volna a hetvenes években.
Szegeden bezárták a Grand Cafét. A szabad gondolkodók egyetlen terét, ahol a valódi értelmiség összegyűlt, ahol a hagyomány és a gondolat miatt a város több lett, mint házak összessége. Nem volt nagyobb hatásuk, hatásunk, mint amekkora az elmondott szabad szónak ma van. A hatalom felől nézve: semekkora. Még fülkeforradalom se lett volna belőle. Nem azért zárták be, mert féltek tőle, és még csak azért sem, mert értették volna a jelentőségét. De mert üldözte, támadta őket, megalázott urakat a független gondolat. És mert az ostobaság nem tud élni nem egészen homogén környezetben.