A Fidesz vezetése ígérhetett védelmet a szekszárdi polgármesternek, aki csak addig tagadta, hogy egyeztetett a helyi pártvezetőkkel a trafikpályázatokról, amíg a hvg.hu birtokába nem került az ott készült hangfelvétel.
Jogászok szerint Horváth István „nem hivatalos” megbeszélése a hivatali visszaélés, a befolyással üzérkedés és a vesztegetés tényállását is kimerítheti – az ellenzéki pártok sorra meg is tették a feljelentéseket. A polgármestert ráadásul megint hazugságon kapta a hvg. hu: bár Horváth pénteken arról beszélt, hogy a jelentkezők adatait azért ismerték, mert ők maguk keresték meg a polgármestert, a lapnak ezt minden általuk megkérdezett érintett cáfolta. Előkerült egy levél is, amit állítólag Kocsis Róbert, a Fidesz hajdúszoboszlói elnöke írt Bodó Sándornak, a megye fideszes elnökének – ebben szintén a pályázók politikai hovatartozását véleményezték. Hogy, hogy nem, ebben a városban is azok nyertek, akiket előzetesen a Fidesznek kedvesnek minősítettek. Az érintettek itt is tagadnak – akárcsak mindenhol, ahol a Fidesz helyi vezetőinek közeli rokonai, barátai „zöldfülűként” is sorra orozták el a koncessziós jogokat az évtizedek óta ebből élő családoktól.
A hivatalos kommunikáció szerint a kormány helyi ügynek tartja, ezért nem foglalkozik a szekszárdi dohányboltpályázatokkal. Giró-Szász András kormányszóvivő amúgy is természetesnek tartja, hogy egy polgármester mindenről tudni akar a településén. A Fidesz pedig mélyen hallgat. Ugyanakkor legutóbb az élettársát bántalmazó Balogh Józsefnek három nappal azután, hogy kiálltak mellette („a Fidesz megvárja az ügyészségi vizsgálat eredményét”) Rogán Antal frakcióvezető megüzente, hogy mondjon le – amint a közvélemény felháborodása elemi erejűvé vált. De sok más példa is bizonyítja, hogy a Fidesz csak akkor mond le valakiről, ha arra a (belső) közvélemény-kutatások kényszerítik (pl.: Schmitt Pál államfő lemondatása, vagy akár a választási regisztráció bevezetése).
Az, hogy a hetek óta gyűrűző trafikbotrányban továbbra is ragaszkodnak a „szakmai döntések születtek a nyilvános pályázatokon” – sablonhoz, egyet jelenthet: valóban a Fidesz legfelső vezetéséből (konkrétan Rogán és Lázár János munkatársain keresztül) érkeztek a politikai döntések előkészítéséről szóló utasítások – erről korábban a hvg.hu, az Index és az [origo] is hírt adott. Ha a szekszárdi polgármesternek elengedik a kezét, könnyen lehet, hogy olyan dolgokat mond el, ami bebizonyítja, amit eddig a sajtó csak név nélküli forrásokra hivatkozva írt le: nagyon is a kormány ügye volt a trafikmutyi.
A Népszabadság szombati címlapján egy „Trafikügy: Orbán mindenről tudott” című cikk szerepelt. „Mire való a kétharmad, ha nem döntjük le azokat a tabukat, amelyekről mindenki tudja, hogy le kell dönteni őket? Erre kaptunk felhatalmazást, nem arra, hogy elkerüljük a konfliktusokat, és a népszerűségi görbéket figyeljük” – idézte Lázár Jánost a lap. A Miniszterelnökség államtitkára ezt annak tudatában nyilatkozta a Heti Válasznak, hogy Hadházy Ákos szekszárdi fideszes képviselőnek hangfelvétele van arról, hogy a helyi városvezetés egyeztetett a dohányboltokra pályázókról. A polgármester a felvételen azt mondja: „a győzteseknek elkötelezett jobboldaliaknak kell lenniük”. A Népszabadság szerint a hangfelvételről már május eleje óta tudtak „kormánykörök”, de azt hitték, hogy a választásokig a rezsicsökkentés-kampány, illetve a Portik-ügy elég lesz a figyelemeltereléshez. Valószínűleg ezért nem törődtek még a látszattal sem, amikor a gyűrűző botrány közepette jelentették be, hogy 4-ről 10 százalékra emelik a cigaretta árrését, sőt, pár nappal később már 12-re. Egy hete azonban már a kínos kérdések feltevését kínosan kerülő „újságíró” is rákérdezett a Kossuth Rádióban a miniszterelnöknél, aki ígéretet tett a megélhetésüktől megfosztott régi trafikosok kárpótlására és arra, hogy a szerződések megkötése után nyilvánosságra hozzák a pályázatokat. A héten kiderült: a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium értelmezése szerint ez valójában azt jelenti, hogy a pályázatokról készült emlékeztetőkbe lehet majd betekinteni, és Lázár is csak a „rezümé” nyilvánosságra hozataláról beszélt. (A pályázatokat zsűriző Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit (NDN) Zrt. engedte volna, de sajnos róluk meg kiderült, hogy nem is állami szerv.) A múlt héten már a Fidesz holdudvarának ismert értelmiségi alakjai, Bayer Zsolt, Pesty László és Tóth Gy. László is arról írt, illetve beszélt, hogy a Fidesz eltolta a trafikpályázatot, és szégyenletes, ami történt – a jobboldali „felháborodás” ennyiben maradt. Gulyás Gergely fideszes képviselő a Hír Tv-ben ugyanakkor már azt mondta: igazából az a kérdés, az NDN Zrt.-t befolyásolták-e a döntéshozatal során kívülről illetéktelenek. (Amúgy ez elég valószínű, miután a 14 titkos tagból álló bírálóbizottság 15 ezer pályázatról döntött alig néhány hét alatt – a hvg. hu korábban írt arról, hogy mire eléjük került a lista, addigra már be volt rajta jelölve, hogy kinek kell nyernie.) Lázár a Heti Válaszban mellesleg teljesen rendjén valónak találta, hogy a koncessziós jogok 10 százaléka bizonyítottan problémás. A politikus saját bevallása szerint is több időt tölt a miniszterelnökkel, mint a saját feleségével, ezért nehéz elképzelni, hogy Orbán Viktor háta mögött merészkedjen egy ekkora súlyú magánakcióra.
Már csak azért is, mert ha valóban a dohányzók egészségéért aggódik Lázár János, akkor a feketepiac bővítése helyett például a leszokást segítő programokat támogatná. Kutatások szerint a hatékony gyógyszerekre nincs tb-támogatás, a kórházak és a rendelőintézetek pedig megfelelő támogatás híján még ellenérdekeltek is a függőséget csökkentő, vagy megszüntető kezelésekben. Ha nem az árrést, hanem az árat emelték volna csupán egy százalékkal, az elég lett volna ezen programok finanszírozására.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!