Olvasóim már bizonyára tudják, hogy nem vagyok elragadtatva a honi jogalkalmazás jelenlegi állapotától, de azért az még engem is meglepett, hogy hány jogszabályt sikerült felrúgni a kvótanépszavazás kapcsán. Az „eredendő bűn” persze már maga a népszavazás kiírása volt. De ezen már rég túl vagyunk, a Kúria még májusban átlépett minden „apró” törvényi akadályon.
A törvény szerint a népszavazási kampány augusztus 13-án indulhatott volna. Tudja ezt a Nemzeti Választási Iroda is, nyilván ezért mondta ki, hogy az említett dátum előtt az országot elárasztó kék színű „Tudta…” és „Üzenjük Brüsszelnek… kormányplakátok nem politikai hirdetések, csak „tájékoztató jellegű közlések”.
És még csak most jön a kampány!
A Fidesz–KDNP III. kerületi népszavazási standjánál fiatalok kampányoltak az óbudai önkormányzat pólójában. Csepelen a polgármester készített „tájékoztatót”, melyben terrorral, nők és gyermekek elleni zaklatással, a jóléti juttatások megvonásával és az önkormányzati lakásokból történő kiköltöztetéssel riogatja a kerület lakosait, ha nem szavaznának október 2-án nemmel a kormány kérdésére. Arról is gondoskodott, hogy ezek a hazug sorok az iskolákba is eljussanak, ahol, ugye, nem lehet(ne) politikai kampányt folytatni. A Kétfarkú Kutya Párt plakátjait nem csak egy szentendrei taxis, de több kerületben is letépkedték – az önkormányzatok áldásával. És ez csak néhány példa az önkormányzatok kötelező „semlegességéről”
Lépjünk most feljebb a hierarchiában. Mit kezdjünk azzal a jogos felvetéssel, hogy vajon folytathat-e politikai kampányt maga a kormány, ráadásul ennek keretében megfogalmazhat-e hazug állításokat? Hát persze, mondja a Nemzeti Választási Bizottság, hiszen a kormány a népszavazás kezdeményezője, így most nem kell objektív szemlélőnek lennie. És a Kúria nem csak helybenhagyja ezt a döntést, de még meg is fejeli azzal, hogy „a kormány hirdetéseinek igazságtartalma – így az a kérdés, hogy azok valós vagy félrevezető állításokat tartalmaznak-e – nem vizsgálható”. Bizonyára ez így felel meg a választási törvényben megkövetelt „jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás” kritériumának.
Azt meg végképp senki nem vizsgálhatja, hogy milyen törvényt sértenek a minisztériumok, amikor az ott dolgozó közhivatalnokoknak be nem azonosítható telefonokat, fideszes szórólapokat osztogatnak, no meg persze a Kubatov-listát azzal, hogy e segédeszközök birtokában hívogassák a lakosokat a Fidesz nevében. Még egy sillabuszt is mellékelnek, miként kell megszólítani a rettegő állampolgárt, és elmagyarázni, mit kell tennie a „kényszerbetelepítés” ellen.
Nem sorolom tovább, inkább ide írok néhány „törvényi tényállást” a Btk.-ból. „Az a hivatalos személy (minisztériumi államtitkár), aki a működésével kapcsolatban jogtalan előnyt kér, a jogtalan előnyt vagy ennek ígéretét elfogadja (szavazzon nemmel)… bűntett miatt 1–5 évig, ha vezető beosztású, akkor 2–8 évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő”. 5–10 évig terjed a büntetés, ha a vezető beosztású hivatalos személy megszegi hivatali kötelességét, túllépi hatáskörét, vagy egyébként visszaél hivatali helyzetével.
Van más is. „Aki nagy nyilvánosság előtt… valamely nemzeti, etnikai, faji, vallási csoport ellen… gyűlöletre uszít, bűntett miatt három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.” Meg még ez is: „Aki… népszavazás során az arra jogosultat a népszavazásban… megtévesztéssel vagy anyagi juttatással befolyásolni törekszik, bűntettet követ el és három évig terjedő szabadságvesztéssel büntetendő.”
Szerintem nem is kell elmélyült jogi tudás az említett bűncselekmények felismeréséhez. Jó, ha tudják, kik akarják, hogy szavazzanak. Ne legyenek bűnsegédek!
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!