A veronai tragikus buszbaleset áldozatainak hozzátartozói a Facebookon ezzel a címmel tettek közzé közleményeket a tragédia óta eltelt eseményekről. Az azóta megismert adatok bőségesen alátámasztják felháborodásukat és elkeseredésüket.

 
VH, 2017. november 4.


    A sítúrájukról hazafelé tartó Szinyei Merse Pál Gimnázium tanulóit, volt diákjait, tanárokat és családtagokat szállító autóbusz 2017. január 20-án, éjjel Verona közelében letért az útról, és fékezés nélkül az autópálya szalagkorlátjának hajtott, majd az autópályahíd pillérének csapódva kigyulladt. Az 56 utas közül 17-en meghaltak és 26-an megsérültek.

    A kormány január 23-ra nemzeti gyásznapot rendelt el. Áldozatkész segítőkészsége ebben szinte ki is merült.

    Már februárban elterjedt a sajtóban, ogy a buszban illegálisan beszerelt üzemanyagtartály volt. Czakó Tibor, a buszt tulajdonló Pizolit Személyszállító Kft. ügyvezető igazgatója ezt határozottan cáfolta. „Gyári leírások bizonyítják, hogy a busz elejénél gyárilag felszerelt üzemanyagtartályok vannak” – írta az MTI-nek. Czakó nem túl meggyőző érvelését – hiszen a gyári leírás nyilván nem tünteti fel az utólag beszerelt póttartályt – a nyilvánosságra került baleseti jegyzőkönyv egyértelműen cáfolta. Rögzítette – fotókkal is illusztrálva –, hogy a két gyári tartály mellett a busz közepén egy 370 literes, engedély nélkül beépített póttartály is volt.

    Tavasszal már azt is tudni lehetett, hogy a tragédia idején a buszt vezető sofőr nem is vezethetett volna, ugyanis alvászavarokkal kezelték. Emiatt 2016-ban fel is függesztették, de mert szakorvosi és üzemorvosi papírt is bemutatott arról, hogy gyógyult, 2016 áprilisától újra volánhoz engedték. A balesetijegyzőkönyv szerint azonban a gyógykezeléséhez használt készülék és a szedett gyógyszerek miatt nem engedhették volna vezetni. Czakó, saját bevallása szerint, tudott a sofőr betegségéről.

    Időközben az is kiderült, hogy a Setra típusú autóbuszt 2003-ban 53 üléssel helyezték forgalomba, később azonban engedély nélkül 58 ülésessé alakították át.

    A Nemzeti Nyomozó Iroda halálos tömegszerencsétlenséget okozó, foglalkozás körében elkövetett gondatlan veszélyeztetés gyanúja miatt indított nyomozást – egyelőre ismeretlen tettes ellen. (A büntetési tétel 2–8 évig terjedő szabadságvesztés.)

    Bár a buszsofőrt több ízben is kihallgatták, ismereteink szerint gyanúsítása nem történt meg. A nyomozás meghosszabbított határideje november 21-én jár le.

    Szijjártó Péter májusi nyilatkozata szerint Olaszországban lezárult a nyomozás, és a külképviselet a kecskeméti ügyészségnek továbbította az iratokat. Schmidt Gábor, a Bács-Kiskun Megyei Főügyészség szóvivője úgy nyilatkozott a Zoomnak, hogy nem tudja és nem is tudhatja(?), milyen eredménnyel zárult az olasz nyomozás. Talán azért nem, mert feltehetőleg mégsem zárult le. De az már önmagában botrány, hogy erről csupán találgatni lehet.

    Miközben a biztosító megalázó összegű kártérítést kínált a szülőknek, a parlament már módosította is a köznevelési törvényt annak érdekében, hogy a jövőben csökkentse az iskolák kártérítési felelősségét. Az eddigi úgynevezett objektív felelősség alól kivonta az iskolai kirándulások során bekövetkezett károkat. Igaz, a jövő évtől kezdve viszont szigorítják az iskolai buszos kirándulások feltételeit.

    Mindeközben a Pizolit Személyszállító Kft. a Honvédelmi Minisztérium közbeszerzési pályázatán 54 millió forintos buszos szolgáltatást nyert el. Bár ez még a veronai baleset bekövetkezése előtt történt, ám ennek alapján a szerződést már jóval a baleset után kötötték meg a céggel.

    Azzal a céggel, amelyik minden létező szabályt megszegett, majd letagadott, amelyiknek tulajdonosa időközben Czakó Tibor 74 éves édesanyja lett. És amelynek működését egyetlen hatóságnak sem jutott eszébe felfüggeszteni, hogy ne kelljen vele szerződést kötni.

    Tudja valaki, kinek ilyen fontos ember ez a Czakó Tibor?

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!