Felfoghatatlan számomra az a sok értetlenkedés, ami az új autópálya-matricákról szóló rendelkezéseket övezi. Szerintem minden egyszerű és világos.
Nem kell összevissza térképeket rajzolgatni, csupán el kell olvasni a teljesen közérthető jogszabályokat. Íme:
„A díjköteles járművek után egy vagy több meghatározott megye díjköteles úthálózatára érvényes éves jogosultság is megváltható. E jogosultság érvényességi ideje megegyezik a 3. § (2) bekezdés c) pontjában rögzített érvényességi idővel.
Amennyiben az úthasználó egy gyorsforgalmi úti csomópont valamely ágát jogosultság birtokában használja vagy valamely ág számára díjmentesen használható, további díjfizetés nélkül a csomópont valamennyi ágának használatára jogosult. A Pest megyére megváltott jogosultsággal a főváros közigazgatási határán belüli díjköteles úthálózat is használható, illetve kizárólag a főváros területére eső díjköteles úthálózatra jogosultság nem váltható.” Világos, nem?
Mindenkinek lett volna ideje alaposan felkészülni a változásokra. Hiszen már december 30-án megjelent a módosításokat is tartalmazó 186. számú Magyar Közlöny. Ebbe kellett volna csomagolni a szilveszteri virslit meg a pezsgőt, majd szilveszterezés helyett szépen bemagolni a január 1-jén hatályba lépő szabályokat. Az a melléklet, amelyik felsorolja, hogy mely útszakaszokon kell fizetni, mindössze 89 oldal.
Igazán dicséretes, hogy egyes weblapokon állítólag már január 6-tól vagy 8-tól lehet megyei matricákat vásárolni. A benzinkutak közül némelyiknél igen, másoknál nem. Addig meg tessék szépen otthon maradni! Úgysem tudják, melyik úton kell, és melyiken nem kell fizetni. De felelős kormányunk mindenre gondolt: február végéig nem büntetnek. Persze csak akkor, ha addig pótlólag befizetjük a díjat. Már ha tudjuk, hogy kellett volna fizetnünk. És el ne felejtsük az egyik leglényegesebb változást: az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-t mostantól Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt.-nek hívják. Végre ismét valami, ami kifejezi a nemzeti együttfizetési kötelezettségünket!
Remélem, mindenki kellő részletességgel ismeri az M0-s valamennyi szakaszát és pontosan tudja, mely részei épültek EU-s pénzből. Mert ettől függ, hogy hol kell és hol nem kell fizetnünk.
Mondom is: „Nem kell használati díjat fizetni az M0 autóút 1. sz. főút és M5 autópálya közti szakaszának, a 4. sz. főút és M3 autópálya közti szakaszának, a 11. sz. főút és a 2. sz. főút közti szakaszának, továbbá az M31 autópályának díjköteles járművel történő használata esetén.”
Egyszerű, nem?
A jogszabály jó néhány csapdát is tartogat. Még a kormány egyes – amúgy hivatalból bölcs – tagjai sem látnak tisztán. Hende Csaba például teljes meggyőződéssel állította, hogy a Vas megyei M86-os út ingyenes marad, ám mint kiderült, alaposan tévedett. De a jogszabályhoz tartozó hivatalos térkép is messze van a tökéletestől: Újpest polgármestere egy nem létező csomópontot fedezett fel rajta.
Egy héttel ezelőtt még elégedetten állapítottam meg, hogy 2014-ben „mindössze” 88 törvény és 344 kormányrendelet született. Elhamarkodtam a számolást, mert az év végéig a törvények száma 113-ra, a kormányrendeleteké 375-re nőtt.
Pártunk és kormányunk sajnos nem ismeri azt a bölcsességet (sem), hogy alapos munkához idő kell. Ha ismernék, nem születnének ilyen pocsék, ostoba és érthetetlen jogszabályok. Egyetlen motiváció a mohóságuk. Na, ezt legalább értem.
-----------------
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!