Ha Steve Jobs fellépett a porondra, egy világnyi gyomor szorult össze, mert tudták, perceken belül kiderül, hogy mire is vágytak egészen mostanáig. Valami ilyesmit kellett volna éreznünk nekünk is, magyar sóvárgóknak, amikor az MTVA vezérigazgatója bejelentette: célunk, hogy mindenki megtalálja, amire vágyik!

Önzetlen, jóságos, fáradhatatlan ember szavai ezek. Már amennyiben a közszolgálati televíziók és rádiók környékén rejtezik a boldogság elixírje. Na, meg a technológia forradalma, miként az a vezérigazgatói beszédből kiderült. De nem ám most kezdődött a tudomány küzdelme, éppen a közepén tartunk. Rendes tisztességes forradalmár ő, mutatott hát egy-egy meghódított bástyát és ormot.

A héten szembesítettek minket a közszolgálati médiumok új arculatával. Ne szimpla grafikai tervekre tessenek gondolni, ez egy eszeveszett erőpróba, ami csakis értünk van. Hogy mi is felvilágosultak és modernek lehessünk, hogy értsük a világ szavát, azért.

Én speciel egy büdös szót sem értek ebből a (jel)rendszerből. Pedig – a magam szerény eszközeivel – a doktori iskola keretein belül a médiumok és a közösségi média világát kutatom éppen, így joggal érezhettem, hogy ez a fényes jövő az én személyes jövőm egyben. És még az igazgató úr is megmondta, hogy a képek mögött filozófia van. Úgy látszik, nem vagyok én sem modern, sem nagy ívű gondolkodó. Pedig súgtak is, hogy elbújt a karikákon belül a tűz a víz meg a Föld, ott leskelődik maga Leonardo da Vinci, a Fibonacci-számok, a kulturális gyökereink legjava. Én meg csak egy K morzejelet látok a Kossuth Rádió új logójában: innen is üdvözlöm a MHSZ rádióamatőrök társaságát a web 2 világában. Remek munkát végzett a tervező csapat, teljesítve a nyugati piaci modell alapszabályát: tökéletesen kielégítették a tisztelt megrendelő igényeit. Tartalom és forma egymásra talált.

Ha jól figyeltük az igazgató szavait, megtudhattuk azt is, hogy nekünk a közösségi médiában van a jövőnk, de nem azért, mert a közmédia és a közösségi média majdnem ugyanaz, mármint kiejtésre, hanem mert ez a kormány missziója, hogy megteremtse a közösségi televíziózást és a rádiózást.

Kaptunk hát ehhez karikákat, mi lettünk a világ közepe. Hiszen hol is állnánk egy körben, ha nem a centrumban? Nem mellesleg, egy körbe nehéz behatolni, kint maradnak a külső hatások. A nemzedék, akiket még a Szabó család-feeling tart bilincsben, kiszabadult, és most végtelen szellemi tér nyílt meg előtte. Az új dizájn bemutatóján elhangzott: „egy innovatív megoldással valamennyi néző szereplőjévé válhat a műsoroknak”. Csak a kör zárult be. S mindaz, vált szégyenletesen végessé, amit ma felénk sugároznak. Önmagunkat keressük a körben. Bezárva, mint megannyi mókus a kerékben.

Címkék: kommentár

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!