Figyelmet érdemlően – és számunkra is tanulsággal szolgálóan – alakul Moszkva és Varsó kapcsolata az elmúlt egy évben. Ez a viszony ugyanis – bár problémák továbbra is akadnak szép számmal – a bizalomteremtés ciklusát éli.
Nem volt ez mindig így.
Kwaśniewskit már a narancsos fordulat előtt is erősen foglalkoztatta Ukrajna. Ez a Kijev iránt mutatott érdeklődés – ami éppúgy kiterjedt Belorussziára és Litvániára is – jórészt Jerzy Giedroyć szellemi befolyásának tulajdonítható. A párizsi emigrációban élő tekintélyes Giedroyć még a ’70-es években fejtette ki azt a nagy hatású koncepcióját, hogy Lengyelország szuverenitásának legfőbb biztosítéka a tőle keletre élő népek – az ukránok, a fehéroroszok és a litvánok – önálló államának megteremtése és Oroszországtól való függetlenségének megőrzése. Kwaśniewski osztotta ezt az álláspontot. Ez azonban még kevés lett volna ahhoz, hogy Varsó aktívan kapcsolódjék be a 2004-es ukrajnai eseményekbe. Kellett még annak érzékelése is, hogy Lengyelország ismét a térség erős és meghatározó tényezője. És ez nemcsak a lengyel középhatalmi ambíciók következménye volt, de annak is, hogy a régiót korábban hosszú időn át uraló Moszkva ereje a ’90-es évek során megcsappant. Ebben a helyzetben egyáltalán nem tűnhetett illúziónak, hogy a térség felügyeletéért évszázadokon át tartó geopolitikai küzdelem Varsó és Moszkva közt felújítható, sőt komoly lengyel esélyekkel tehető ez meg. Ehhez járult még az a lengyel politikai osztály jó részét jellemző erős küldetéstudat is, mely szerint a demokratikus értékek uralomra segítése a tőle keletre eső területeken nemes és teljesíthető misszió. És persze arról se feledkezzünk meg, hogy mindeközben a lengyel vezetés maga mögött tudhatta az ifjú Bush vezette Egyesült Államok támogatását is.
Varsó ukrajnai szerepvállalása pillanatok alatt lehűtötte az ígéretesnek tetsző lengyel–orosz viszonyt, amit csak tovább hűtött a Kwaśniewski helyére lépő új államfő, Lech Kaczyński és testvére, a miniszterelnöki posztot 2006 nyarától másfél éven át betöltő Jarosław Kaczyński Moszkvával kapcsolatos végletekig bizalmatlan magatartása. Ezt a magatartást az emlékezetpolitika ügyeinek előtérbe tolása uralta. Eközben persze Moszkvát se kellett félteni. 2004 végén az orosz katonai ügyészség bejelentette, hogy a katyni kivégzések kapcsán folytatott vizsgálatait elévülésre hivatkozva lezárja, és annak eredményeit titkosítja.
Ebben a barátságtalan légkörben aligha volt remény a kapcsolatok közeli konszolidálására. Ám a fordulat mégis bekövetkezett, amiben számos körülmény játszott közre. Kellett ehhez a kormányfői posztot 2007 novemberében elfoglaló Donald Tusk politikai tehetsége és jobboldali politikushoz méltó józansága, kellett az amerikai–orosz viszony obamai átértékelése, és egy váratlanul bekövetkező drámai esemény, a katyni megemlékezésekre tartó lengyel elnököt és kíséretét szállító repülőgép tragédiája. Azóta azonban – noha a katasztrófa okainak megítélése máig vita tárgya Lengyelországban, és Moszkva és Varsó közt – számos dolog történt. Jóval több, mint történt korábban éveken át. A Kreml a tragédia hatására késznek mutatkozott a katyni kérdést ismét napirendre tűzni. Olyannyira, hogy Moszkva a még a ’90-es évek elején elkezdett – és 2004-ben titkosított – ügyészi vizsgálat eredményének jelentős részét is átadta Varsónak. Sőt, tavaly novemberben az Állami Duma nyilatkozatban ismerte el a szovjet rendszer katyni kivégzésekkel kapcsolatos felelősségét és követte meg az áldozatokat. Ez a gesztus előzménye annak az idén februárban bejelentett új elnöki programnak, amely a hruscsovi és gorbacsovi desztalinizáció után immár harmadik hullámban kísérli meg a 20. századi orosz történelem démonaival való következetes szembenézést.
Medvegyev orosz elnök holnap – április 11-én – Katynba látogat.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!