A világ egy nagyhatalmi konfliktus szélére sodródott a múlt hét végén annak következtében, hogy az Egyesült Államok, NagyBritannia és Franciaország erői célzott csapásokkal megsemmisítettek több szíriai bázist, melyeken biztosnak tűnő információk szerint vegyi fegyvereket tároltak. Az utóbbi bő fél évszázad nagyhatalmi egymásnak feszüléseiből egyvalami biztosan látszik: ott, ahol a valódi erővel rendelkező felek kommunikálnak, elkerülhető, hogy eszkalálódjon a helyzet.
A mostani, célzott nyugati csapás a dúmai vegyifegyver-támadás következménye volt, mely körülbelül hetven áldozatot követelt – nagy számban civileket, főként asszonyokat és gyermekeket.
Nem árt felidézni, hogy a szíriai polgárháború során már körülbelül 50 esetben vetettek be vegyi fegyvereket, nagyrészt az a szadista erők. A mostani csapás célja, mint Trump elnök bejelentette, épp az volt, hogy mindenkit elrettentsenek a vegyi fegyverek gyártásától, terjesztésétől és bevetésétől. Azt mondta, hogy készek addig folytatni a válaszcsapásokat, „amíg a szíriai rezsim fel nem hagy a tiltott vegyi anyagok bevetésével”. A sebészi pontosságú támadások (szaknyelven „surgical strike”) el is érték céljukat – de mit szólt hozzájuk Aszad szíriai elnök?
Természetesen tiltakozik és tagad, viszont nem is az ő álláspontja a fontos, hanem Moszkváé, ahol Aszad „távirányítóját” tartják. Jó erősen, vaskézzel.
Nos, Moszkva hajmeresztő rémmesével válaszolt: Szergej Lavrov orosz külügyminiszter azt állította pénteken, hogy a dúmai vegyifegyver-támadást „külföldi ügynökök” rendezték meg, és a briteket vádolta meg, akikkel Szergej Szkripal volt orosz kettős ügynök megmérgezése miatt is mélypontra jutott a viszony. Mi több, a támadások után Oroszország washingtoni nagykövete, Anatolij Antonov a Facebookon publikált egy közleményt, amiben azt írta, következményei lesznek a nyugati csapásoknak, és a felelősség ezért Washingtont, Londont és Párizst terheli. A diplomáciai helyzet tehát eléggé riasztó, de szerencsére nem tört ki fegyveres konfliktus a nagyhatalmak között.
Mégpedig azért, mert ezt egyikük sem akarta. A diplomácián túli, reális világban az orosz védelmi minisztérium a háttérben megbeszéléseket folytatott az amerikai vezérkarral, hogy mindenképpen elkerüljék a lehetséges orosz veszteségeket. Sőt Joseph Dunford vezérkari főnök a csapások után bejelentette, úgy jelölték ki a célpontokat, hogy csökkentsék annak a kockázatát, hogy Szíriában állomásozó orosz erők is érintve legyenek.
A hidegháború kezdete óta nemegyszer feszültek egymásnak az atomhatalmak – a történelmi példák viszont arra tanítanak, hogy ahol a katonai vezérkarok nem kívánták, ott nem is eszkalálódott a helyzet. Sőt tulajdonképpen egyszer sem jutottunk el a harmadik világháborúig, ám annak szélére nagyon sokszor.
Az első veszélyes konfliktus a koreai háború volt. Az északi csapatok, kihasználva a meglepetés erejét, majdnem teljesen elfoglalták a félszigetet, csak a puszani hídfő maradt déli (és főleg amerikai) kézen, de a Naktong-folyó hídjainak felrobbantásával meg tudták állítani a támadókat, míg MacArthur tábornok vezetésével megérkezett az erősítés – mely azonban nem Puszangnál szállt partra, hanem messze az északiak hátában, Incshonnál, és 11 napon belül elfoglalta Szöult. Az északiakat visszaszorították a Jalu-folyó vonaláig, már biztosnak tűnt a győzelem, mikor hirtelen nagyhatalmivá vált a játszma: Kína beavatkozott. Először csak 450 ezer, végül összesen hárommillió kínai katona vett részt a harcokban. Mi több, a Szovjetunió sem maradt távol, azonban ők légi támogatást küldtek: a MiG–15-ösöket vezető orosz pilótáknak szigorúan civilben kellett harcolniuk és fogságba esésük esetén megtiltották nekik azt is, hogy oroszul szólaljanak meg. Ezzel együtt a Jalu-folyó fölött zajlottak a történelem első olyan légicsatái, amelyeket sugárhajtású vadászgépek vívtak és két, egymással szemben álló nagyhatalom pilótái vezették őket.
A koreai háború hatalmas emberveszteségeiből (mintegy két és fél millió áldozat) azonban tanult mindenki, és kölcsönösen konfliktuskerülő konfliktuskeresés kezdődött, bármilyen abszurd is ez a fogalom.
A karibi (kubai) rakétaválságnak már egy halálos áldozata sem volt, és inkább döntött benne a diplomácia, mint az elvek – Vietnamban ugyanakkor sok halottat követelt mindkét oldalon az egyik fél által sem kellőképpen átgondolt politika. Messze nem tekinthető ugyanis katonai kérdésnek az, hogy diplomáciai döntések megerősítésére próbálták a hadműveleteket felhasználni. Vietnamba elvben nem küldött haderőt sem a Szovjetunió, sem Kína, csak szakértőket, kiképzőtiszteket, fegyvereket és anyagi támogatást – az Egyesült Államok annál inkább jelen volt nyíltan is a térségben katonai szempontból, ezt bizonyítja hihetetlenül magas embervesztesége is, hiszen 58 200 amerikai katona halt meg ebben a konfliktusban – 543 400-ból. (A szovjet és kínai veszteségekről nincs pontos adat.) Itt is azt láthatjuk, hogy ha a diplomácia irányítja a katonai műveleteket és a szemben álló felek nem kommunikálnak egymással, hatalmasra nő az áldozatok száma.
Az időrendben következő incidens ugyan méreteiben össze sem hasonlítható a korábbiakkal, ám volt egy pikáns mozzanata: ugyanis a valamikori elválaszthatatlan szövetségesek, a Szovjetunió és Kína csaptak össze Usszuri egyik szigetéért, melynek területe mintegy harmada a Margitszigetének. A Damanszkij-sziget végül kínai kézre került, most Zhenbao (Ritka Kincs) a neve, viszont ott és akkor valóban csak a vakszerencse mentette meg a világot egy nukleáris konfliktustól. 1968 augusztusában Hszincsiang és Kazahsztán határán súlyos fegyveres incidens volt, két héttel később a Pravda vezércikkében első ízben tett említést egy Kína elleni megelőző atomcsapásról. Matvej Zaharov szovjet védelmi miniszter később megerősítette, hogy ennek lehetősége fennáll, és a parancsnokság foglalkozik a fejlemények olyan változataival, amikor „a kínai atomközpontra, Lop Norra mért villámszerű csapás lesz az egyetlen kiút a kialakított helyzetből”. Ez adta az 1969. március 15-én kezdődő harcok hátterét, végső soron azonban Moszkva fel kellett adja a szigetet, ám a szovjet kormány hivatalos jegyzékben figyelmeztetett: ha „sárba tiporják a Szovjetunió törvényes jogait, ha további próbálkozások történnek szovjet területek sérthetetlenségének megsértésére”, akkor „megsemmisítő válaszcsapás” következik. Ennek kapcsán hangzott el Mao elvtárs érdekes eszmefuttatása, mely szerint egy atomháború valószínűleg teljesen elpusztítaná a ritkán lakott, hatalmas területű Szovjetunió lakosságát, ám Kínában még így is életben maradna pár ezer ember – annyi mindenképpen, amennyi elég a kommunista társadalom felépítéséhez, tehát nincs mitől tartani, elvtársak.
A konfliktust Alekszej Koszigin és Csou En-laj 1969. szeptember 11-i tárgyalásai simították el, ha nem is teljesen: végül csak Mihail Gorbacsov vonta vissza a kis sziget iránt támasztott területi igényt.
Mi a tanulság tehát a nagyhatalmi konfliktusok, válságok történetéből? Az, hogy ott, ahol a szemben álló és valódi erővel rendelkező felek kommunikálnak egymással, és összehangolják a katonai lépéseket a diplomáciaiakkal, nem eszkalálódik a helyzet – mindig ott lesz háború, ott követelnek az összecsapások nagyszámú áldozatot, ahol sem koordináció, sem kommunikáció nincs.
Magyarul: tessenek megbeszélni mindent, akkor nem lesz baj. Reméljük, Szíriában is ezt az utat követik az érdekelt felek.
Vietnamban rengeteg áldozatot követelt mindkét oldalon az egyik fél által sem kellőképpen átgondolt politika.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!