Nálunk még ritka a „kifinomult elegancia”: a magyar milliárdos gyakran rongyrázós. Ennek oka lehet az is, hogy a rendszerváltás óta a fogyasztás alapján mérik a sikert, hogy ki mennyit ér. Mivel nálunk az egyéni teljesítmény helyett inkább a kapcsolatok adták a meggazdagodás kulcsát, nem csoda, ha a többség szerint vagyont csak tisztességtelen úton lehet szerezni.

A rendszerváltáskor fő értékké a kapcsolati tőke, a kreativitás, a vállalkozó szellem és az alkalmazkodóképesség vált, központba került a tulajdon és a korábban felhalmozott tőke, a pénz szerepe borzasztóan felerősödött. „Az anyagi jólét elérése lett az emberek legfontosabb célja, a fogyasztás alapján mérik a sikerességét, s ítélték meg, ki mennyit ér” – nyilatkozta lapunknak Vásárhelyi Mária szociológus. (Lásd még: Lázár János szavait arról, hogy akinek semmije nincs, az annyit is ér – a szerk.) Míg máshol a presztízsvásárlás, urizálás nem jellemző, nálunk nagyon is: a gazdagokat irigység övezi, és a többség úgy véli, vagyont csak tisztességtelen úton lehet elérni. Az arisztokrata családok sarjaiból kevesen maradtak, így az új elitből kevesen tanulták meg azt a viselkedésformát, amely a pénz helyes elköltéséhez szükséges. Ráadásul nálunk egy olyan újgazdag réteg alkotja az „elit” jelentős részét, akik nem teljesítményük, hanem leginkább politikai kapcsolataik alapján jutottak előre – magyarázta Vásárhelyi. Sok magánzó húzott óriási hasznot a rendszerváltás idején is: nekik a pénz könnyen jött és sem neveltetésük, sem elveik nem mérhetőek össze a korábbi elitével. Belőlük alakult ki egy olyan réteg, akiknek a látszat számít: az autó, az öltöny, az óra. Jellemzővé vált a hivalkodó fogyasztás, amellyel meg szeretnék mutatni az emberek a társadalom többi tagjának, hogy ők megengedhetik a pénz herdálását.

Nálunk még ritka a „kifinomult elegancia”: a magyar milliárdos gyakran rongyrázós. A gazdagok szokásaira, fogyasztására még mindig inkább a külsőségek hatnak, míg más országokban, ahol a luxus fogyasztói réteg hosszú és töretlen múltra tekint vissza, sokkal inkább a belső értékek elérése a cél, és nem a külsőségek. Ennek köszönhető az is, hogy csökken a luxusterméken a márkajelzés mérete, figyelemfelkeltő megjelenése, csak a különleges megmunkálás és könnyen észrevehető minőségi jegyek engednek arra következtetni, hogy igen drága termékkel van dolgunk.

Egy, a luxustermékek megítéléséről és fogyasztásáról készült friss magyarországi kutatás szerint a magyarok egyharmada venne Armani, Gucci, Chanel vagy Versace márkájú luxusholmit, ha a pénz nem lenne meghatározó. Eközben Európa többi országában a vásárlók háromnegyede szerint a luxustermékek túlértékeltek, azaz nem érik meg az árukat. A magyar fogyasztók a márkával azonosítják a magas minőséget.

„A magyar piac nagyon kicsi, gyakorlatilag mindenki az államból él: vele üzletel, onnan jön a pénz” – mondta a kutató. A pénz és vele a hatalom rendszer- és politikafüggő, „Ma már nem is csinálnak titkot belőle, hogy új politikai elitet építenek, de ami egészen abszurd és a világon egyedülálló: a szociális újraelosztásban kifejezetten a gazdagokat preferálják, vagyis azokat, akiknek erre semmi szükségük” – tette hozzá Vásárhelyi Mária.

Nem divat jótékonykodni

Magyarországon csak a legnagyobbak és a legismertebbek adakoznak, az elit többsége vagy fél az adóhivataltól, vagy csak nem akar feltűnést. Demján Sándor nemrég nyilatkozta, hogy végrendeletében vagyona 95 százalékát jótékony célokra hagyja. Az [origo] meg is keresett nyolc vagyonos magyart azzal, hogy évente mekkora összeget fordítanak adományozásra, de csak a Gattyán György vezette Docler-birodalom jelzett vissza: ők éves szinten 1,2-1,5 milliárd forintot fordítanak társadalmi felelősségvállalásra. A magyar vállalkozók kevés pénzt adnak, és azt is kézzelfogható eredményekre akarják fordítani. Jó, ha tíz olyan alapítvány van, amelyek milliárdosok nevéhez köthető. Az egyik Csányi Sándoré, az OTP elnök-vezérigazgatója egymilliárd forintos induló tőkével hozta létre a magánvagyonából, melyhez 2012-ben újabb egymilliárd forintot adott. Csányi célja a tehetséges, hátrányos helyzetű gyerekek felkarolása, oktatásának támogatása. A Kürt Zrt. is az oktatást választotta. Alapítványon keresztül segít a Béres család is, főként az egészségügy, oktatás és a kultúra területén. Demján Sándor hozta létre 2003-ban a Prima Primissima Alapítványt, amelyre 3 milliárd forintot költött.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!