A volt miniszterelnök nevével kezdődik a 4-es metró körüli korrupciógyanúról szóló, pénteken nyilvánosságra hozott jelentés.

 
Metróépítők - Fotó: Kállai Márton

Csalás, korrupció, szabálytalanság – 59 milliárdért 
-  Nyilvánosságra hozta a kormány az M4-ről szóló OLAF-jelentést
- Az Európai Csalás Elleni Hivatal a főváros vezetését, az Alstomot és Medgyessy Pétert nevezi meg felelősként
- Startolhat a 2018-as választási kampány


Közzétette azt az OLAF-jelentést a kormány, ami az M4-projekt körüli visszásságokat, visszaéléseket tárta fel. Az Európai Csalás Elleni Hivatal arra jutott, mintegy 167 milliárd forintot használtak fel szabálytalanul (ez a szám kormányzati és közösségi pénzből áll össze), és mintegy 59 milliárd forintnyi uniós támogatást fizettetne vissza Magyarországgal. Az OLAF megállapításai persze nem jelentik automatikusan a pénz visszavételét, csak akkor, ha az Európai Bizottság is magáévá teszi a szervezet álláspontját. Illetve az illetékes magyar kormányzati szerveknek és hatóságoknak módja van cáfolni az OLAF kijelentéseit. Ha van erre szándék.

Hogy kit hibáztat (vagy tart érintettnek) az OLAF, az már a jelentés fedlapjáról kiderül: a fővárosi vezetést, az Alstomot, illetve Medgyessy Péter volt miniszterelnököt. (Emlékeztetőül: a Miniszterelnökséget vezető Lázár János nyilvánosan feljelentette a 2010-ig hivatalban lévő Demszky Gábor főpolgármestert, illetve két helyettesét, Horváth Csabát és Atkári Jánost. Ám a jelentés róluk – név szerint – szót sem ejt.) Medgyessy azonban kétszer is benne van. Az OLAF ugyanis nemcsak ír róla, de meg is kereste – 2016. október 19-én levélben. A szervezet azt kérte kommentálja az M. P. Europa Kft., illetve az Assist- Consult Kft. tevékenységét – mindkettőnek résztulajdonosa.

A jelentés szerint a megkeresésre november 2-án érkezett válasz Medgyessytől, aki levelében „tisztázott egyes kérdéseket azzal kapcsolatban, mikor voltak a tulajdonában különböző cégek, valamint nagyköveti funkciójáról is szót ejtett. A legtöbb tényállítást nem kommentálta, mivel úgy véli, tulajdonosként nem volt kompetens annak a részleteiben, cégei milyen tevékenységet folytattak, különösen egy olyan szerződéssel kapcsolatban, amit a cég még azelőtt kötött, hogy annak tulajdonosává vált volna.”

Nem véletlen az OLAF-érdeklődés: az AssistConsult Kft. számláján majdnem 600 ezer euró (mintegy 180 millió forint) landolt – a summa feladója a fővárosnak metrószelvényeket eladó Alstom volt, és két évnyi tanácsadásért fizetett a cégnek. Ez pedig különösen izgalmas annak fényében, hogy az OLAF ugyan többféle szabálytalanságot tapintott ki, de a legfontosabb az volt, hogy az M4-projekt nagyvállalkozói bennfentes információk alapján tettek ajánlatot és nyertek pályázatot.

Megjegyzendő: az Alstom után kutakodó brit nyomozóhatóság már korábban arra jutott: a cég 2006–2007-ben 2,2 milliárd forintnyi kenőpénzt juttatott két cégen keresztül a BKV-nak, hogy megnyerje a metrókocsitendert. És bizony az OLAF magáénak vallhatja a brit hatóság álláspontját, ugyanis visszakéri a teljes összeget (22,9 milliárd forintot), amiért cserébe az Alstom, metrókocsik szállított Budapestnek. Az OLAF szigorának oka, hogy a jelentésben felbukkan a „befolyással való üzérkedés” szókapcsolat is – mivel az Alstom gyakorlatilag a legrosszabb ajánlattal nyert. (Medgyessy Pétert lapzártánkig hiába kerestük.)
(Az Indexen pénteken délután jelent meg Dull Szabolcs cikke Medgyessy Péter első telefonos reakciójáról: „” - Részletek itt: „Medgyessy: Megkeresett az OLAF, de érthetetlen, nonszensz”  - laptársunk, a Népszava beszámolója a fejleményekrő itt olvasható - a szerk.)

Még egy résztvevő esetében kéri vissza a teljes uniós pénzt az OLAF. A szervezet itt is bennfentes információkat sejt, mondván: az áramellátás és vonatvezérlő rendszerek kiépítésért 31,7 milliárd forintot felvevő Siemens jogosulatlan versenyelőnyhöz jutott.

Noha a legnagyobb tételt a bennfentes információkkal való visszaélés lehetősége miatt követeli vissza az OLAF, összesen négy ügytípusban nyomoz, így megkülönbözteti az uniós források szabálytalan felhasználását, a „sima” szabálytalanságot, a csalást és a korrupciót.

Ami az utóbbi illeti, a 40 milliárd forintra sikerrel pályázó Swietelsky Kft. esetében merült fel 2 milliárd forintnyi kenőpénz kifizetésének gyanúja. (E cég munkálatai kapcsán 7,6 milliárdot kér vissza az EU.)

 

Laptársunk, a Népszava szombati számában részletesen elemezte az eddig megismert adatokat.
Batka Zoltán cikkének bevezetője szerint:
"A magyar hatóságok már régóta tisztában voltak a különféle csalásvádakkal, ám az itteni nyomozások eddig eredmény nélkül zárultak. Az uniós hatóságok szerint számos, a négyes metró beruházásában érintett döntéshozó, illetve tűzközeli személy, köztük Medgyessy Péter volt miniszterelnök kaphatott juttatásokat a kivitelezésben részt vevő cégektől. A legnagyobb megjutalmazott cég neve azonban továbbra is titok."
Részletek itt:
Közzétették a teljes OLAF-jelentést

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!