Jim Messina kampányfőnök szerint semmi sem lehet olyan, mint négy éve.
„Michelle-ért miákolok” feliratú macskanyakörv. „Obamáért ugatok” hűtőmágnes, melyet Bo, az elnöki kutya képe díszít; iPhone-hátlap, jóganadrág, dizájner táskák tömkelege és divatos pólók mindenféle üzenettel. Az elnök honlapján nemcsak az Obama-termékek egész tárházát vásárolhatjuk meg, hanem szinte mindenre rábukkanhatunk, amire egy modern embernek szüksége lehet. Még be sem töltődik a weblap, máris kérik az e-mail címünket, hogy naprakész infókat küldhessenek, majd a főoldalon, ami inkább egy hírportálra hasonlít, minden bejegyzést megoszthatunk Facebookon, Twitteren vagy Tumblrön. Vagy ha programra vágyunk, csak az irányítószámunkat kell bepötyögnünk, rögtön kapunk egy listát, milyen rendezvényeket szervezett a környékünkön az újraválasztásáért kampányoló elnök stábja.
A változás volt Barack Obama egyik fő jelszava 2008-ban, azonban a mostani kampányban olyan profizmussal akarják a választókat meggyőzni, hogy az még a sokat látott reklámszakembereket is elképeszti. Az egész mögött pedig egy ember, Jim Messina kampányfőnök áll, aki ez elmúlt másfél évet azzal töltötte, hogy a legsikeresebb multinacionális cégek vezetőit faggatta szervezeti magatartásról, feltörekvő technológiákról és marketingfogásokról. Messina korábban a Fehér Ház helyettes kabinetfőnöke volt, de 2010 decemberében hawaii üdülésük alatt Obama felkérte arra, hogy irányítsa újraválasztási kampányát. Messina igent mondott rá, de csak egy feltétellel. „Meg kell értened, semmi nem lehet olyan, mint az előző kampányban volt” – mondta Obamának, aki csodálkozott, hiszen 2008-as sikerét jórészt annak köszönhette, hogy nemcsak a politikában akart változást hozni, hanem a kampányt is gyökeresen megújította. Az interneten is népszerűsítette magát, és arra kérte az embereket, hogy ha csak néhány dollárral is, de járuljanak hozzá az erőfeszítéseihez. Így háromszor annyi pénzt tudott gyűjteni, mint republikánus ellenfele, John McCain, pedig Obama támogatói átlagosan 10 dollárt utaltak. „Minden más lett” – magyarázta Messina a megdöbbent elnöknek.
Hogy mi változott meg? 2008-ban kis túlzással csak a számítástechnikai guruk ismerték a Face boo kot, ma 900 millió tagja van a közösségi portálnak, ráadásul az újonnan regisztrált felhasználók többsége az 50-es éveiben jár, tehát éppen az a korosztály, amelyik a legfogékonyabb a politikára. Hasonló képpen, négy évvel ezelőtt Obama bejegyzéseit 116 ezren követték fi gye lemmel a Twitteren, míg 2012-ben 16 millióan olvassák a posztokat.
A technika átalakulására Steve Jobs, az Apple számítástechnikai cég azóta elhunyt alapítója hívta fel Messina figyelmét, mikor a frissen kinevezett kam pányfőnök ellátogatott hozzá, hogy tanácsot kérjen. Jobs úgy látta, hogy a ko rábbi kampány nem használta ki eléggé a technológia adta lehetőségeket. Nem is beszélve arról, hogy azóta újabb és újabb eszközök – a fent említetteken túl például a Tumblr mikroblogrendszer vagy a YouTube videomegosztó portál – lettek elképzelhetetlenül népszerűek, és nem lehet egyetlen programmal az összes embert elérni. Ezért Obama stábja egy olyan komplex számítógépes hálózatot épített ki, amelynek segítségével az elnök támogatóinak nemcsak a politikai preferenciáit számon tartó adatbázis jött létre, hanem egy olyan rendszer, amely azt is követi, hogy a rajongók mit olvasnak el a neten, mit like-olnak – azaz kedvelnek – vagy éppen mit tesznek közzé magukról, hogy az érdeklődésüknek leginkább megfelelő módon juthassanak el hozzájuk a kampányüzenetek. Ehhez társul egy műszerfal névre hallgató támogatói adatbázis is, melyet az önkéntesek egy mobilalkalmazás segítségével frissíthetnek.
Az önkéntesek munkáján szintén meglátszik Messinának a multiknál tett látogatása. Ugyanis a kampányban segédkező munkatársak a hópihe- vagy piramismodell alapján építkeznek: egy fizetett alkalmazott toboroz öt önkéntes csapatvezetőt, akik szintén hoznak öt embert, akik továbbiakat szerveznek be a hálózatba. Így – ha a szakemberek számításai helyesek – egy fizetett koordinátor 1000 szavazót szerezhet.
Messina a DreamWorks filmgyárba is elment, ahol Steven Spielberg rendezővel konzultált arról, hogyan kell a közönség figyelmét megragadni. Spielberg tanácsai telibe találtak: ő ajánlotta például, hogy hozzanak létre egy honlapot, amely a republikánus ellenfél, Mitt Romney pénzügyi tanácsadó cégének ténykedését mutatja be. A munkanélküliségtől rettegő amerikai társadalomban nagy feltűnést keltettek a történetek arról, hogy a BainCapital milyen módon vásárolt fel csődközelbe jutott vállalkozásokat, majd bocsátott el tízezreket átszervezés címen. A RomneyEconomics.com ötlete annyira sikeres lett, hogy a legnépszerűbb konzervatív rádiós műsorvezető nemrég komolyan felvetette, hogy az új Batman-film valójában Obama és Romney vetélkedéséről szól. Hiszen a denevérember ellenfelét Bane-nek hívják, amit ugyanúgy ejtenek ki, mint a cég nevét, így már csak egy lépés a főgonosz képregényhős és vállalat közti asszociáció.
Rendkívül hasznos tippet adott Anna Wintour, a Vogue divatlap főszerkesztője is Messinának, mikor felvetette, hogy a kampányokban szokásos pólókon és kitűzőkön túl divatos ruhákat is kellene árulni, amelyeket az emberek szívesen hordanának. Így aztán neves tervezőket kértek fel, hogy Obama nevét vagy a felkelő napot ábrázoló fehér kampány logót felhasználva sikkes tárgyakat gondoljanak ki. Az ötlet bejött: csinosabbnál csinosabb felsők, kendők, táskák megvásárlásával lehet az elnököt támogatni. Hiába vádolják Romney-ék azzal, hogy a ruhák Obama nárcizmusának megnyilvánulásai, az emberek – külön felirattal: nők, hispanók, afroamerikaiak, nővérek, környezetvédők – Obamára szavaznak. Nem is beszélve a macskáikról, telefonjaikról és még ki tudja, mijükről.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!