„Bennem sokkal több a kontroll” - Feszegetem a határokat – mondja a Thália Színház művészeti vezetője, Csányi Sándor színművész, akit a David Mamet-darab, az Amerikai bölény bemutatója kapcsán kérdeztünk – a szórakozás lehetőségeiről, a nézők befogadói teljesítményéről, az apaszerepről.

 
Csányi Sándor - Fotó: Ferenczy Dávid

– Mivel lehet manapság leginkább bbecsábítani a nézőket a színházba?

– Fontos, hogy sikeres darabokkal hívjuk ide a nézőket, ugyanakkor az is szükséges, hogy ne csak klasszikus vígjátékokat játsszunk. Azt az elvet vallom, hogy a vígjátékok mellett legyen olyan darab is, amiben van egy kicsi kockázat. És ez láthatóan működik, hiszen telt házakat produkálunk. Kialakult egy törzsközönségünk, legutóbb is már a Rövid póráz című darab ősbemutatója előtt elkelt minden jegy. Elég garanciát adott a plakát, a három színész – Schell Judit, Pindroch Csaba és Szabó Győző –, illetve a tény, hogy a Tháliában játsszuk.

– A Tháliába elsősorban szórakozni járnak az emberek?

– Nyilván, de a Trafóba és Katonába is ezért mennek, ám ott mást jelent a kikapcsolódás. Ha mi adnánk a Sirályt, nem vagyok benne biztos, hogy olyan sokan eljönnének. A Katonában viszont Ascher Tamás rendezésében hatalmas sikerrel megy.

– Azért én megnézném, ha bevállalnák…

– Szórakoztatni sokféleképpen lehet. Nem gondolom, hogy nekem az a feladatom, hogy neveljem a közönséget, de persze kellenek a mélységek is egy darabban. Ha csak vígjátékokat játszanánk, elfáradnának a színészek is. Művészeti vezetőként azon dolgozom, hogy ezeket a határokat feszegessem. Mostanra kialakult egy olyan biztonság a színházunk körül, hogy lehet kicsit mélyebb darabokat is repertoárra tűzni.

– Az Amerikai bölény ilyen előadás?

– Igen, mert miközben vígjáték, nem egysíkú szereplőkkel találkozunk benne: rétegezettebb személyiségek, perifériára szorult emberek, akik folyamatosan hazudoznak, önmaguknak és másoknak is. A színházak amúgy sem különülnek el viccesekre és nem viccesekre. Az emberek szeretik a nagy érzelmeket: a szomorúságot és a boldogságot. Ugyanúgy szeretnek sírni, mint nevetni. Akkor működik jól a színház, ha egy előadáson belül ez a kettő ötvöződik.


+1 kérdés:
– Két gyermek édesapja. Hogyan hat az apaság a színészetére?
– Vannak olyan nagy színészzsenik, akik a kezdetektől fogva nagyon nagy lángon égnek, ezért hamar kiégnek. Én sohasem voltam ilyen, mindig irigyeltem ezeket a szabadelvű zseniket, de bennem sokkal több a kontroll, a görcs. Hosszú távon viszont jó ez a fajta zárkózottság, önuralom – ebből az energiából éveken át lehet építkezni, alkotni, dolgozni. Én például már nem mehetek el éjszakázni, hiszen ott a gyerek, akinek reggelit kell csinálni, akivel törődni kell. Ez a gondoskodás kell, hogy a művészeti vezető sajátja is legyen. A szülői mentalitás a jó vezetésben is tetten érhető, hiszen figyelni kell a többiekre, olykor áldozatokat

 

David Mamet Amerikai bölénye az 1975-ös chicagói premier óta meghódította a világot. A kisstílű bűnözők, ám mégis szerethető figurák szerepeiben: Csányi Sándor, Szervét Tibor, Mózes András. Rendezte: Sebestyén Aba, fordította: Székely Csaba. Magyarországi bemutató: március 5.

 

Csányi Sándor
(Budapest, 1975) Jászai Mari-díjas színművész.
Tagja volt a Krétakör Színháznak, 2002–2012 között a Radnóti Színház társulatában játszott, 2013-tól a Thália Színház művészeti vezetője. Leghíresebb filmjei: Kontroll, Csak szex és más semmi, S. O. S. szerelem. Két gyermeke van, felesége Tenki Réka színésznő.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!