Egyetlen cég uralja a magyar robogópiacot, de nem fogják kitalálni, melyik. A Keewaynek erős magyar kötődései vannak és ahelyett, hogy szégyellnék, hogy Kínában gyártott robogókat árulnak, büszkék rá. Martinez Ferenccel, a Keeway magyarországi értékesítési vezetőjével beszélgettünk.

 
 

– Most akkor kínai vagy magyar a Keeway?

– A márkát magyarul beszélő kínai üzletemberek álmodták meg az 1990-es évek második felében. A robogókban üzleti lehetőséget láttak, és nem úgy, hogy megrendelik a terméket, és minden támogatás nélkül árulni kezdik – ennél hosszabb távon gondolkoztak. Őket nemcsak az eladás motiválta, hanem az is, hogy olyan maradandó, önálló márkát hozzanak létre, amivel terjeszkedni lehet a piacon. Szolgáltatást tettek mögé, alkatrészellátással, márkakereskedői hálózattal. A márka végül 1999-ben megszületett, és az első néhány évben csak Magyarországon voltunk jelen.

– Azóta pedig már Európa több országban is. Hol van keletje a kínai robogónak, hová lehet még terjeszkedni?

– A márka 2003 körül kezdett terjeszkedni a környező országokba, több leányvállalatot is létrehoztunk Finnországban, Olaszországban, Spanyolországban. Az európai központot Szentendrére telepítettük, ez a bázisunk, a világszintű központunk pedig Sanghajban van. Az alapítók napi szinten részt vesznek a magyarországi munkában.

– Kínában is jelen a Keeway?

– Nincs. A Keeway brand hátterében egy óriási kínai motorgyár áll, a QJ Motor Company, amely Qjang néven forgalmaz motorokat a kínai piacon. Mi stratégiai partnerségben vagyunk velük, a számunkra fontos piac Délkelet-Ázsia, Indonézia, Észak-Afrika, Közel-Kelet és Dél-Amerika. Évente több mint 300 ezer motort adunk el, ennek kétharmadát Európán kívül. Magyarországon pedig – a legjobb évünket eddig több mint 4 ezer motoreladással zártuk – talán nem szerénytelenség, ha azt mondom: uraljuk a hazai 50 köbcentis robogópiacot. Itthon minden évben 50 százalék feletti a piaci részesedésünk.

– A kínai robogó olyan, mint a kínai autó? Azokról, egyelőre, nem sok jót hallani.

– Kínai autóból is van megbízható és biztonságos. Persze rengeteg a gagyi is, amin lehet szörnyülködni meg röhögni az olyan törésteszten, ahol a Q7-re megszólalásig hasonlító autó 50 km/h-s sebességnél törik porrá. Ugyanakkor azt sem szabad elfelejteni, hogy a Volvo is kínai tulajdonban van; ott gyártják szinte az összes általunk használt okostelefont, így az iPhone-t is; ma már az összes nagy motormárkának van kínai gyártású modell a kínálatában, de ebből senki nem csinál reklámot. Mi az erős középkategóriában vagyunk jó játékosok. Komoly szervizhálózatunk, alkatrészkészletünk van. A szakma a tajvani gyártókkal egy kategóriába sorol minket. Összességében azt mondanám, hogy mi ár/érték arányban vagyunk jók. Nálunk egy középkategóriás bicikli áráért tartós, megbízható robogót lehet kapni, értelmezhető szervizháttérrel.

– Vonatkozik ez az elektromos robogókra is?

– Tekintettel arra, hogy egyre több olyan városrész van Kínában, ahová csak elektromos motorral lehet bemenni, erre is figyelni kell. Kizárólag lítiumion akkukkal dolgozunk, ilyen robogónk van is, 50 kilométeres hatótávot tud, de itthon ez csak ősszel lesz kapható. A technológia sajnos még mindig drága, de ahogy az akkumulátorcsomagok ára csökken, úgy lesz egyre népszerűbb. Rövid távon nem fogja kiváltani a robbanósokat, de hiszünk ebben az irányban. A kínaiság egyre kevésbé szitokszó. Hogy egy nálunk használt mondással éljek, ami nem kínai, az hamisítvány.

Szabályok, amelyekről jobb, ha tud
Robogózni mindenki tud, gondolják sokan, pedig ez nem igaz. Itt vagyok például én, akinek a bringa megy, autóval sem volt még balesetem, de életem első és egyben utolsó robogós útján nagyot estem. Bónusz, hogy a törött robogómat másnap ellopták. Ám ez ne vegye el senki kedvét, s aki nem érzi magát védtelennek a zsúfolt forgalomban, az robogózzon – nagyon körültekintően.
De mire is kell figyelni? Arra például, hogy 50 köbcenti alatt sima B kategóriás jogosítvánnyal, de akár KRESZ-vizsgával is motorra pattanhatunk – feltéve, ha már elmúltunk 14 évesek. A lámpa és visszapillantó tükör kötelező, ahogy a bukósisak is, ezen nem érdemes spórolni (ha rajtam sem lett volna, most nem biztos, hogy cikket írnék). Kétkerekű robogón utast szállítani nem szabad, de 3 vagy 4 kerekűn igen, ez utóbbi a quad. Bicikliúton is lehet menni, de csak lakott területen kívül. A buszsáv használható, az autók között is előre lehet gurulni. Ilyenkor fokozottan figyelni kell a hirtelen sávot váltókra, illetve a nyíló ajtókra. Az általános sebességkorlátozás robogókra 40 km/h, ami azért furcsa, mert biciklivel – ha viselünk sisakot – lakott területen kívül 50 km/h-val is mehetünk.
Vékey

Rendszámot a robogókra?
Az eddigi szabályok szerint 50 köbcenti alatt nem volt szükség rendszámra, a robogókat adásvételi szerződéssel – és kötelező felelősségbiztosítással – lehetett használni. Egyszerű volt az élet, de a tolvajok dolga is az. Már tíz éve téma, hogy szigorítás várható – a rendszámmal azonosítható a jármű, akár ellopják, akár balesetet okoz –, s most, úgy tűnik, pont kerül az ügy végére, vagyis rendszám a robogókra.
A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium tervei alapján néhány hónapon belül a parlament elé kerül a javaslat, ami az ígéretek szerint egyszerű és olcsó kötelezettséget ró a robogótulajdonosokra. Az értesülések szerint tízezer forint körüli összeg lesz az egész.
A magunk részéről örülünk ennek: kevesebb lesz az életveszélyes állapotú motor, a lopás, valamint az ötvenesre papírozott százötvenes motor. Ja, és a pizzafutárok sem zúgnak át olyan könnyű szívvel a piroson.

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!