Arcok a Szabad Föld Kalendáriumból - Élet a nagyváros árnyékában címmel Budaörs polgármesterével, Wittinghoff Tamással készített interjút F. Tóth Benedek a Szabad Föld 2017-es Kalendáriumában.
Ebből idézünk:
„– Budaörs nagyon közel van a fővároshoz, mégsem Budapest része. De mennyire tekinthető vidéknek?
– Valóban, a fővároshoz képest vidéken vagyunk, de mégsem a klasszikusan értelmezett vidéken. Budaörs ráadásul falu és város is, e kettősség minden előnyével. Az itt élőkben benne van a zöld utáni vágyakozás, a nagyvárostól való elszigetelődés élménye, miközben az mégsem annyira rossz, hogy közel a nagyváros, mert mindent megad kulturális, egészségügyi tekintetben vagy más szolgáltatásban. Budaörs ezt a kettősséget igyekezett kihasználni az elmúlt huszonöt évben.
– Vagyis jó dolog egy nagyváros árnyékában élni.
– Ez mindig is vonzóbb lesz egy település számára, de veszélyeket is rejt. Nem szabad ugyanis csak a nagyváros vonzerejére és szolgáltatásaira támaszkodni. Mert lehet, hogy nem kell, mondjuk, kórházat építeni, hiszen abból több is van a fővárosban, de ettől még szükséges kiépíteni és működtetni egy erős, megbízható és kiszámítható egészségügyi szolgáltató rendszert. De ugyanez elmondható az oktatás, a kultúra, a kereskedelem vagy éppen a szórakoztatás területére is… Amúgy magam is tapasztalom a kisvárosi lét előnyeit. Gyerekkoromban nem tudtam elképzelni, hogy a fővároson kívül is létezik élet. Ma pedig már nem tudnék bent élni. Egy színházi előadásra, kiállításra, könyvbemutatóra szívesen bemegyek, de egy idő után beszorítva érzem magam. Nyilván ez is korfüggő. Miközben azt tapasztalom, hogy egyre több fiatal költözik ki Budaörsre, itt alapít családot – éppen a környezet, a levegő tisztasága, a parkok, a szabadságérzet, a lakókörnyezet, a kisvárosi hangulat miatt.
– És mi az, amiben a nagyvároshoz való közelség nehézséget okoz?
– Talán a közlekedés és a parkolás. Arra a világon sincs sok példa, ami Budapest esetében tapasztalható, hogy fizetőssé tennék a városok elkerülő gyűrűit, hiszen azokat éppen az átmenő forgalom tehermentesítésére építették. Magyarországon ráadásul nem teremtették meg a teljes rendszerű kötött pályás közlekedés feltételeit sem, így mindenki autóval araszol a többnyire egyetlen bekötő úton, oda-vissza, s ráadásul az ilyen alacsony szinten szerveződő közlekedésben a buszforgalom sem kiszámítható.”
Folytatás a 2017-es Szabad Föld Kalendáriumban. Kedves Olvasóink, keressék a vidék hetilapjának Kalendáriumát!
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!