Ma lépett életbe a legújabb szabálysértési törvény, a megemelt büntetési összegekkel. Eddig sem volt olcsó mulatság a saját kocsi, de ettől az évtől a maradék bőrt is lenyúzzák az autósokról.
Meglepően törvénytisztelők voltunk az év első három hónapjában: a betervezett 16 milliárdos bírságbevételből eddig alig 1,5 milliárdot hoztunk össze. A megemelt szabálysértési bírságokból nyilván könnyebben összejön a terv. Újdonság, hogy a büntetések összege fix, a rendőrnek nincs joga mérlegelni. Egy szabálytalan előzés például a helyszínen 15 ezer, csekken 30 ezer forint. A gyorshajtás legfelső díjtétele 300 ezer forint. Viszont közmunkában is ledolgozható a büntetés: hat óra munkáért 5 ezer forintot írnak jóvá és maximum 30 napot vállalhatunk be, vagyis a 150 ezres csekk másfél hónap alatt fizetődik ki.
De nem csak a szabálysértések miatt főhet a fejünk. Idén már emelkedett az autópályadíj. Az éves matrica 43 ezer forintos ára hétszerese a svájcinak, ami pedig Ausztriában tíz napra 2300 forint, az nálunk egy hétre majdnem 3 ezer. A négynapos matricát megszüntették.
Az év elején bevezetett baleseti adó miatt bizonyos kategóriáknál drágultak a díjak, de korántsem a várt 30 százalékkal. A rendelkezés méregfogát ugyanis maguk a biztosítók húzták ki, azzal hogy az árcsökkentésen keresztül nem terhelték az ügyfelekre az új adónemet. Az átírási illetéket viszont nincs, aki átvállalná. Ez az év eleje óta a legtöbb kategóriában emelkedett, néhány gyakran előforduló kategória esetében akár 50 százalékkal is. Magánszemélyeket nem érint, de nagymértékben nőttek a cégautókra kivetett adók is, egyre inkább megéri a társaságoknak bérelni.
Egy tele tank átlagosan 5 ezer forinttal kerül többe tavaly óta; az üzemanyagok ára egy év alatt 100(!) forintot emelkedett.
Többek között a jövedéki adó és áfaemelés miatt, de Matolcsy György gazdasági miniszter szerint azért nem lehet csökkenteni a literenként 110 (gázolaj), illetve 130 forintot (95-ös benzin) jelentő jövedéki adót, mert a csökkentést nem éreznék meg a fogyasztók. Marad tehát az óvatos, fogyasztáscsökkentő vezetés annak, aki spórolni akar.
De jó hírek is vannak: a drága benzin hatására egyre kevesebb a forgalmi dugó, és a regisztrációs adó csökkent, így újra megéri idős autókat hozni külföldről. Ez az oka, hogy egyre több öreg, mégis vadonatúj rendszámú autót látni az utakon.
(V. Z.)
Luxus Suzuki
Mire számíthat egy év alatt az, aki egy új Suzuki Swift vásárlása mellett dönt? Először is kell 3 millió forint készpénzben. Az autóhitelezés ugyanis gyakorlatilag megszűnt, ezzel együtt a felelőtlen vásárlók is eltűntek. A forgalomba helyezés, rendszám, forgalmi nagyjából 100 ezer forintért intézhető el. Ha cascót nem is kötünk, kötelező biztosítást muszáj, ez egész évre nagyjából 50 ezerért szerezhető be. A súlyadó 25 ezer, és vennünk kell majd egy szett téligumit is, ez mondjuk 80 ezerből beszerezhető. Vagyis még el sem indultunk máris negyedmillióra rúg a számla.
Éves 15 ezer kilométeres futással és a jelenlegi benzinárral számolva üzemanyagra félmilliót, karbantartásra – új autóról lévén szó – alig 50 ezret költünk majd. Van még autópálya-matrica, parkolási díj, és mondjuk, egy gyorshajtási csekk is becsúszik, ez még 60 ezer. Ha hozzávesszük még az autó 15 százalékos értékvesztését, meg is van az eredmény. Egy év alatt több mint 1,3 milliót, vagyis havonta több mint százezret tapsoltunk el kis Suzukinkra. De csak akkor, ha egyszer sem szenvedünk, és pláne nem okozunk balesetet.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!