Hiába az idei, 15 százalékos béremelés, hiába kínál a BKV már nettó 200 ezres kezdőfizetést az új járművezetőknek, még sincs elég sofőr. A lapunk birtokába került, a BKV 2017–2020 közötti humánstratégiáját vázoló belső dokumentum riasztó képet fest: a 3-as metró felújításához kapcsolódó buszpótlás káoszba fulladhat, ha év végéig nem találnak 700 új sofőrt.
A társaság dolgozói közül sokan belföldre, még többen pedig külföldre vándorolnak, 20- 30 százalékkal több pénzért. A 9600 fős BKV-nál tavaly már 10 százalék felett volt a távozók aránya (csak 3-4 százalék ment nyugdíjba), és összesen 1061 ember ment el. A kilépők 42 százaléka – 452 ember – járművezető volt, ebből 353-an buszvezetők.
A dokumentum szerint tavaly év végén 2200 autóbusz-vezetőjük volt, de idén is számolnak 350 fős fluktuációval, amit várhatóan csak részben tudnak pótolni. Pedig a BKV kalkulációi szerint a napi félmillió utast szállító 3-as metró felújítása idején a felszíni buszos pótláshoz a déli szakasz felújításakor összesen 2500-2600, az északi és déli szakasz egyidejű lezárásakor pedig még több, 2700-2750 járművezető kell.
A BKV a járművein és újságokban régóta toboroz új munkavállalókat, és most már – mint megírtuk – saját munkavállalóit is bevonta ebbe, anyagilag ösztönözve őket: a vezérigazgató bruttó 100 ezer forint „ajánlási díjat” kínál azoknak a dolgozóknak, akik autóbusz-vezetőt közvetítenek. A humánstratégia szerint a cafetéria-rendszer kiterjesztésével, üzemanyagpótlék címén adómentes bérkiegészítéssel, és a sofőröknek adható prémium 50 forint/órás összegének másfélszeresére emelésével igyekeznek majd vonzóbbá tenni a BKV-t.
A helyzet Szabó István szerint is aggasztó. A Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezetének elnöke elmondta, hogy a BKV-s humánstratégia részleteit nem ismeri, de a kialakult helyzetért az utóbbi évek bérpolitikája is okolható – a kis béremeléseket, amiket csak részben kompenzált az idei, markánsabb emelés. Említette azt is, hogy a munkabeosztások sem munkavállaló-barátak, miközben a vezetők sem tettek sokat az elvándorlás megakadályozásáért, ráadásul a buszágazat egy részének alvállalkozói kiszervezésével összefüggésben voltak csoportos létszámleépítések – ők most fognak nagyon hiányozni.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!