Néhány hónapnyi „szabadságharc” után az Orbán-kormány is beletörődött, hogy multik nélkül nincs munkahelyteremtés. Az autóiparban nagyjából 7-8 millió adóforintba kerül egy-egy új munkahely.

 

 Az újabb autóipari nagyberuházás arra utal, hogy a mostani kormány is a multinacionális cégeket támogatja új munkahelyek reményében. Az Audi mintegy 900 millió eurós (252 milliárd forint) beruházással bővíti győri kapacitásait 2013-ig, s ezzel közvetlenül 1800 munkahelyet hoz létre. Az ügyhöz tartozik: az Audi által még augusztusban nettó 5,2 milliárd forintért a Honvédelmi Minisztériumtól megvásárolt 200 hektár olyan területen fekszik, amely a Natura 2000 hálózat része. Ebből a természetvédelmi státuszból csak Brüsszel engedélyével, s az unió által is elismert közérdek alapján lehet kivenni a területet – ilyen érdek a munkahelyteremtés. A hazai politikai erők közül az LMP már a beruházás bejelentésének napján emlékeztetett arra, hogy Orbán Viktor épp aznap vonta vissza a Sukoróra tervezett kaszinóprojektet kiemelt beruházássá nyilvánító kormányrendeletet, amikor az Audi győri terveit ismertette. Szerintük az Audi-ügy annyiban hasonlít Sukoróra, hogy az autógyár is a jogszabályok megkerülésével szerzett területet gyártelepe bővítéséhez. Az Audi beruházása azonban nem csak a sukorói példára emlékeztet, de arra is rávilágít, hogy az Orbán-kabinet sem tudja kivonni magát az egymást követő kormányok sorából, melyek jobbára a multik idecsalogatásával tudnak csak munkahelyeket teremteni. Már a Bajnai-kormányt is bírálták: vajon miért támogatja 15 milliárd forinttal az Audi Hungária beruházását, illetőleg azt sem fogadták osztatlan elismeréssel az akkor még ellenzékben lévő jelenlegi kormányzó erők, hogy a Kecskeméten autógyárat létesítő Mercedes, amely 2500 fő foglalkoztatását tervezi, összesen 22,15 milliárd forintos állami támogatásban részesül a 2008 és 2013 közti időszakban. A jelenlegi kormány az Audi mellett a General Motors vezetőivel is megállapodásra jutott a napokban, s eszerint 7,5 milliárd forintos állami támogatást kap az Opel autógyár, amely 500 millió eurós beruházással bővíti szentgotthárdi motorgyárát, közvetlenül mintegy ezer új munkahelyet teremtenek. Nem olcsó az ilyetén módon való munkahelyteremtés, nagyjából 7-8 millió adóforintba kerül egy-egy új munkahely. A beszállítókon keresztül még jó pár ezer munkahely maradhat meg, illetve jöhetne létre. De arról sem szabad elfeledkezni, hogy az állam nem kötheti ki a magyar beszállítói hányad mértékét, vagyis nincs garancia arra, hogy az autógyár- telepítések közvetett munkahelyteremtő hatása az országhatáron belül jelenik meg.

Címkék: politika, multi, vb

Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!