Ha az Audi dolgozói lenyomják a cég torkán fizetésemelési igényeiket, a beszállítóknál is sztrájkok sora törhet ki. Amennyiben az autóipar nyakig merül a bérharcban, a gazdaság aligha lesz képes érdemi növekedésre.
Valószínűleg Németországban dől el, mekkora béremelésre hajlandó a győri Audi.
A szakszervezet két év alatt 90 ezer forintos bruttó emelést szorítana ki a cégből – pontosabban ez volt a tárgyalási alap. Tekintve, hogy az induló alapbér bruttó 200 ezer forint körül mozog, ez számos alkalmazott esetében majdnem 50 százalékos alappénzemelést jelentene.
Az Audi korábban arról beszélt, hogy mintegy 50 ezer forinttal (szintén két év alatt) hajlandó felpumpálni alkalmazottai alapjárandóságát. Hogy miképp alkuszik meg a mintegy 11 ezer munkavállaló és dolgozó, azt nem tudni – ám minél többet emel az Audi, annál nagyobb valószínűséggel kell duplán fizetnie.
Az ok: a beszállítóknál robotolók fizetése most körülbelül kétharmada az autógyáriaknak.
Ha utóbbiak kiharcolják a vágyott emelést, akkor ez az arány a felére romlik – így brutális bérfeszültség keletkezhet. Magyarán: a több mint tízezer munkást foglalkoztató beszállító cégeknél sztrájkhullám söpörhet végig. A vállalkozások pedig kénytelenek emelni, ha nem teszik, munkásaik lelépnek, többek között a Szlovákiában működő konkurenciához. A béremelés persze megdrágítja a beszállítói portékák árát, a többletköltséget viszont az Audi nagy eséllyel kénytelen benyelni, hiszen ha az üzem tényleg összeszerelő üzemként dolgozik (értsd: nem raktároz), és ha nem érkezik meg időben a légzsák, a biztonsági öv, akkor megáll az autógyártás. Épp ezért a győri mamut kemény meccsre készül.
Már előfizethet a Vasárnapi Hírekre, kattintson!